Върховният административен съд /ВАС/ остави в сила решението, което отмени Механизма за гарантиране на предвидимост и устойчивост на бюджета на Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ за 2021 година за лекарствени продукти. Според съда, Механизмът е противоречащ на закона и конституцията, като носи натоварване на търговските субекти и заплащания за лекарства, които подпомагат правата на гражданите за достъп до определени лекарства. Съдебното решение е окончателно.
Съгласно алинея от Допълнителните разпоредби на Закона за здравното осигуряване Механизмът представлява компесаторна мярка, която се прилага в случаите на превишение на средствата за здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти, определени в Закона за бюджета на НЗОК /ЗБНЗОК/ за съответната година.
Покриването на разликата между заложени приходи и действително реализираните разходи е възложено на частноправните субекти, които доставят в страната лекарствени продукти, включени в Позитивния лекарствен списък. За възстановяването на разходите в случаите на превишение е налице законова рамка, като редът и начинът на това възстановяване се извършва съгласно нарочен механизъм, какъвто е оспореният за 2021 г.
Касационната инстанция приема за правилен извода на тричленния състав, че Механизмът за 2021 г. е подзаконов нормативен акт, издаден от Надзорния съвет на НЗОК в рамките на предоставената му компетентност, но в нарушение на процедурата, тъй като не са спазени изискванията на чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, обсъждане на проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения, а това е в противоречие с основните принципи – достъпност, публичност и прозрачност, последователност и предвидимост. Този извод е самостоятелно основание за отмяна на Механизма. Въпреки това касационната инстанция е изложила подробни мотиви и по отношение на материалната законосъобразност на акта.
ВАС мотивирано е приел, че при прилагане на Механизма в настоящия му вид, се стига до изземване на прихода от продажбата на съответния лекарствен продукт, което е в противоречие с нормите на Конституцията на Република България, уреждащи закрилата на правото на собственост, свободната стопанска инициатива, в т.ч. еднаквото третиране и на инвестициите.
От друга страна, задължението за доставка на достатъчни количества лекарствени продукти за задоволяване на здравните потребности на населението и прилагането на Механизма води до абсолютно финансово натоварване на ангажирания субект.
Засягането на търговските субекти от своя страна би довело до оттегляне на лекарствени продукти от българския пазар, респективно от лишаване на здравноосигурените лица от достъп до определени лекарствени продукти, чиито вносители са засегнатите лица.
По делото е установено, че преразходът по бюджета на НЗОК, който субектите следва да покриват съгласно Механизма, се реализира не като изключение, а закономерно във всяко тримесечие и за годината като цяло, което визира неправилно планиране на бюджетните разходи от страна на НЗОК, на умишлено заложен скрит дефицит при бюджетното планиране от страна на НЗОК, който е предвидено да бъде прехвърлен към фармацевтичната индустрия посредством Механизма.
Липсата на възможност за компенсиране между лекарствените продукти в различните подгрупи води до по-неблагоприятно третиране на търговските дружества на иновативни лекарствени продукти, особено на тези, които се заплащат за първи път от бюджета на общественото здравно осигуряване през съответната година.
[…] Окончателно: ВАС отмени механизъм за устойчивост на бю… […]