През 2024 г. Община Варна кандидатства с проектна идея за разработване на план за градска мобилност, както и закупуване на електробуси. Исканото финансиране е в размер на около 10 млн. лв. и може да бъде осигурено по приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ на Програма „Развитие на регионите“. Това съобщи по време на събитието „Капитал Градове“ заместник-кметът с ресор транспорт Христо Рафаилов. По негови данни, финансовата рамка на градския транспорт е 21 млн. лв. от продажба на превозни документи и 23 млн. лв. държавно делегирани средства.
По думите на Рафаилов постигането на устойчива градска мобилност (УГМ) е в основата на устойчиво развитите градове, към които се стремим. От друга страна, УГМ е тясно свързана с тенденциите в градското планиране. Йерархичната структура на УГМ включва пешеходен, велосипеден и градски транспорт във всичките им форми, таксита, автомобили за кратковременно ползване и лични МПС.
Пешеходният трафик се явява фундамент на УГМ и е от приоритетна важност за Община Варна. Затова ръководството акцентира върху градската инфраструктура, за която са заложени 104 млн. лв. в бюджета за 2024 г., а проекти за още 36 млн. лв. са предвидени от държавния бюджет.
Друг елемент от устойчивата мобилност е велотранспортът, за който във Варна няма добре развита инфраструктура, допълни Рафаилов. По думите му съществуващата веломрежа е изградена без предварителни проучвания на нуждите на велосипедистите. Затова ръководството е в активен диалог с велоклубовете. Целта е да се изгради правилната инфраструктура на правилното място, каза още той и допълни, че в бюджета на общината за велоалеи за тази година са предвидени 2 млн. лв.
Като трети елемент от устойчивата мобилност Рафаилов посочи градския транспорт. Според него въпреки значителната инвестиция в реализирането на проекта за интегриран градски транспорт, подобренията през последните години са незначителни и тя не е довела до качествена услуга за гражданите. Амбиция на ръководството е тази услуга да се подобри, а това минава през подобряване на управлението на градския транспорт, както и на системата за продажба на превозни документи.
Когато трите елемента бъдат осъществени, можем да говорим за постигане на устойчива мобилност, заключи той. По думите му крайната цел на ръководството на Община Варна е еволюиране от мобилност към достъпност, оптимизация на времето за придвижване между две точки на града, като това трябва да премине през сложния процес по изработване на изцяло нова транспортна схема.
„Фрапорт“ преговаря с две авиокомпании, за да увеличи потока към Летище „Бургас“ и Летище „Варна“