Министерство на образованието и науката публикува отговорите от матурите днес

1
122
Изпит
Изпит. Снимка: ППМГ „Акад. Никола Обрешков“

По фрагменти от Томас Джеферсън или Виктор Франкъл имаха възможност да пишат есе днес зрелостниците на втората задължителна матура по философия. Те можеха да избират между „Ако една нация очаква да бъде неука и свободна, тя очаква нещо, което никога не е било и никога няма да бъде.“ /Джефeрсън/ и „Нищо не стимулира човек повече, нищо не е в състояние да го активизира, нищо не му позволява да преодолее оплаквания или трудности, както съзнанието за личната отговорност, преживяването на неговата особена мисия.“ /Франкъл/. На изпита по философия 1430 младежи и девойки отговаряха и на въпроси към откъс от книгата на Карл Попър „Отвореното общество и неговите врагове“.

Имаше възможност да се решава казус, свързан с работата на начинаещ журналист: той приема задача да вземе интервю от политик, който не одобрява заради крайните му възгледи. Журналистът решава да постъпи професионално като пренебрегне личните си антипатии, а и за да не пострада кариерата му. Зрелостниците трябваше да отговорят дали биха се съгласили да поканят този гост в студиото и защо.

„Какви проблеми възникват за розопроизводството в България в резултат на климатичните промени“ – на този въпрос от 41. задача отговаряха зрелостниците на изпита по география и икономика. С помощта на географски текст и статистическа информация те трябва да изведат проблемите в емблематичното за България розопроизводство, но и да проследят възможните решения, предложени от държавата. Зрелостниците могат да изразят и своята позиция до решението на проблемите и възможностите за бъдещото развитие на розопроизводството в България. Този изпит традиционно е сред най-избираните, като днес се явиха 2134 ученици.

Сред задачите на изпита по биология и здравно образование, на който дойдоха 1894 дванадесетокласници, имаше такава, която изисква да се опише свързващата роля на транспортните системи в растителните и в животинските организми. По друга задача трябваше да се анализира графика, която отразява процентното съдържание на фини прахови частици във въздуха на хипотетичен град за шест години, като зрелостникът трябва да посочи годината, в която жителите са дишали най-чист въздух, друга – в която вероятно броят на регистрираните случаи на астматични заболявания е бил най-висок, период, в който замърсяването на въздуха намалява с 10 процента, както и да дадат пример на изкуствен източник на прахови частици. По време на изпита дванадесетокласниците трябваше и да дадат аргументи в подкрепа на съвременната теория за биохимичната еволюция.

Най-много зрелостници – 12 704, се явиха на изпита по английски език. За ниво B2 – профилирана подготовка, текстовете за слушане и четене бяха в широк диапазон – от викингите, Наполеон Бонапарт, през странните закони в различните щати на Америка до Бетовен, Шопен и Вивалди. В писмената задача зрелостниците разсъждаваха върху възможността за сближаване на училището и бъдещо работно място, излагайки своите възгледи за това какво могат да допринесат за това училищата и бъдещите работодатели.

Номофобия – зависимост от мобилните телефони, дронове и изкуствения интелект бяха част от темите за В1 и В1.1, а в писмените задачи трябваше да разкажат случка, която не се е развила според очакванията, да опишат според собствения си жизнен опит как всичко може да се постигне, ако много го искаш и имаш волята да го направиш.

По история и цивилизации в 26. задача 1159 ученици трябваше да съставят свързан писмен текст. Те имаха възможност да избират между отговор на въпрос по исторически проблем: „Пред какви проблеми и предизвикателства Голямата депресия изправя държавите през 30-те години на ХХ век?“ или да съставят текст върху разнообразни исторически източници на тема „Какви промени настъпват в образованието в България след 1944 г.?“.

Задачите на матурата по предприемачество, която все повече е избирана /920 души тази сесия/, имат практическа насоченост – проверяват както предприемаческите умения, така и финансова грамотност и икономическа култура. Днес зрелостниците анализираха казус и преценяваха какво решение да предложат на двама млади предприемачи-ресторантьори, така че бизнесът им да стане по-разпознаваем и да привлекат нови клиенти. Те трябваше да изберат между две алтернативи, като направят нужните изчисления и аргументирано предложат тази от тях, която напълно удовлетворява потребностите на клиентите и е с по-голяма финансова изгода за предприемачите.

Общо 24 338 зрелостници се явиха днес на задължителния зрелостен изпит по профилиращ предмет. Други 21 762 млади хора днес положиха задължителен държавен изпит за придобиване на професионална квалификация учениците /теория/. Те работиха по тема № 10, която е различна за всяка професия.

За „Помощник-възпитател“ например задачата беше да се посочат модели за организация на времето на децата в детската градина извън занятията. По професия „Техник по очна оптика“ се изискваше да опишат същност на хиперметропията, корекция и рецепти, както и да обяснят предназначението, характеристиките и принципа на действие на микроскопа. Темата, по която работиха обучаваните за техници на енергийни съоръжения и инсталации“, беше „Автономни фотоволтаични системи“. За професия „Фирмен мениджър“ изпитната тема беше застраховане и социално осигуряване. Забавна шоу анимация за възрастни беше темата на бъдещите аниматори в туризма. Фурни на електрически готварски печки /или за вграждане/ беше задачата на обучаваните по професия „Електротехник“. Строителните техници писаха по тема за пречиствателните станции за отпадъчни води. По професия „Каменоделец“ изпитната тема беше „Пластичната анатомия – основа за проектиране на скулптурни произведения в камък“.

До момента в МОН има постъпила информация за 5 анулирани работи. Трима са хванати с мобилни устройства /Варна, Ардино и Клисура/, а двама са се опитвали да преписват данни от технически устройства /Котел и Смолян/.

Резултатите от изпитите ще бъдат обявени до 7 юни 2024 г. Отговорите на днешните матури можете да видите – ТУК.

Проект „Силен старт“: Министерство на образованието финансира детски градини в подкрепа на деца и семейства

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Министерство на образованието и науката публикува отг… […]