По косвени данни между 25%-30% от учениците, които сега ще са в първи клас, са от ромски, турски и други групи и имат проблеми с общуването с учителите, тъй като българският език не им е майчин, каза министърът на образованието Красимир Вълчев пред Нова телевизия. По-нисък е процентът в по-високите класове.
Заради това е от особено значение такива деца да посещават заниманията по български език в предучилищните заведения.
Близо 60 000 са първокласниците в страната тази година.
Увеличил се е броят на учениците от семейства с по-ниско образование, за първи път те са повече от другите. Министърът допълни, че досега, при предишните поколения, се е увеличавало общообразователното ниво на родителите.
Министърът посочи, че от тази учебна година за пръв път всички социални помощи се обвързват с посещаването на децата на училище. Той каза още, че нито една мярка за вкарване на децата от проблемни семейства в училище не е достатъчна.
Има няколко „изпуснати“ поколения и в момента са нужни „чрезвичайни усилия“ за вкарване на децата в училище, коментира Вълчев. „Нямаме право да бъдем съучастници на поредното поколение неграмотни. Затова направихме механизма, който е базиран на обща работа на институциите”, каза той.
Учители се заканват да се съберат пред сградата на просветното ведомство в 16:00 часа. Недоволството е породено от новите промени, според които педагозите ще трябва да посещават по домовете отсъстващите ученици.
По данни на министерството родителите на 19 хил. деца не желаят те да посещават училище, а за други 25 хил. деца, които са във възраст да ходят на училище, но не го правят, няма данни къде живеят.