Смартфоните са неизменна част от ежедневието на съвременните хора, особено на младото поколение. Въпреки техните предимства и полезни функции, използването на тези устройства в класните стаи е тема, която напоследък подлежи на доста дебати.
Възниква въпросът дали смартфоните трябва да бъдат забранени по време на учебните часове. В средата на тази учебна година училище в Ловешко забрани изцяло смартфоните, дори в междучасията. Това бързо се превърна в национална новина, като раздели обществото на две. Голяма част от родителите подкрепиха идеята, но за други тя бе твърде крайна и непрактична. Бе повдигнат и въпросът дали тази практика не трябва да стане национална и как може да бъде въведена през следващата учебна година.
Аргументи в полза на забраната
На първо място критиките използването на смартфон в час са свързани с разсейване и загуба на внимание. То лесно може да бъде отклонено от учебния материал към социални мрежи, игри или други приложения. Това не само намалява ефективността на обучението, но и създава условия за неспокойна учебна среда.
Това от своя страна води до намаляване на академичните постижения. Наблюденията вече показват, че учениците, които използват смартфони по време на час, имат по-ниски резултати на тестове и изпити. Без смартфони в класната стая, учениците биха могли да се съсредоточат по-добре върху учебния материал.
Непрекъснатото използване на смартфони също така може да има негативен ефект върху психичното здраве на учениците. Излагането на социални мрежи може да увеличи тревожността и депресията. Забраната на смартфоните би могла да насърчи по-здравословни социални взаимодействия между учениците и да развие техните комуникационни умения.
Аргументи против забраната
В същото време не може да се пропусне факта, че смартфоните предоставят достъп до огромно количество образователни ресурси. Учителите могат да интегрират технологии в своите уроци, което може да направи учебния процес по-интересен и ангажиращ. Забраната на смартфоните би ограничила достъпа до тези ресурси и би намалила възможността за използване на иновативни методи на преподаване.
Една от основните критики от страна на родителите е свързана с това, че в случай на спешни ситуации, смартфоните са незаменим инструмент за комуникация. Те позволяват на учениците бързо да се свържат със своите родители или спешни служби. Забраната би могла да усложни комуникацията в такива моменти и да увеличи риска за безопасността на учениците.
Критиците на идеята напомнят също, че съвременния свят дигиталната грамотност е от съществено значение. Позволяването на учениците да използват смартфони в клас може да им помогне да развият важни умения, които ще им бъдат полезни в бъдещата им кариера. Правилното и контролирано използване на смартфоните може да служи като учебен процес само по себе си.
Заключение
Въпросът дали трябва да бъдат забранени смартфоните на учениците по време на час е сложен и многопластов. От една страна, има сериозни аргументи за забрана, свързани с разсейването, академичните постижения и психичното здраве. От друга страна, смартфоните предлагат много възможности за подобряване на образованието и подготовката за бъдещето.
Вместо пълна забрана, може би най-доброто решение е въвеждането на строги правила и насоки за използването на смартфони в клас. Например, те биха могли да се използват само за конкретни учебни цели под наблюдението на учителите. По този начин, ще се максимизира ползата от технологиите, като същевременно се минимизират техните негативни ефекти.
Кои са петте най-изучавани от студентите области във висшето образование?