Нови правила за движение по пътищата: Как ще се отразят на шофьорите?

2
1580
Път
Път. Снимка: Freepik.com

Правителството предложи нови изменения в Закона за движение по пътищата, които включват въвеждане на зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч, намаляване на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища и възможност за 17-годишни младежи да получават шофьорска книжка с придружител. За да изясни как тези промени ще се отразят на участниците в движението, от „БТА“ потърсиха мнението на старши комисар Калоян Милтенов от Главната дирекция „Национална полиция“, Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи /БАПК/ и инструктора Пламен Димитров.

Зоните с ограничение на скоростта до 30 км/ч се предлагат за въвеждане в населени места с висока концентрация на катастрофи. Старши комисар Калоян Милтенов обясни, че основното предимство на тези зони е значителното намаляване на риска от катастрофи с летален изход.

„При движение с 50 км/ч спирачният път на автомобила е 40 метра, а при 30 км/ч е 18 метра“, посочи Милтенов. Местата и размерите на тези зони ще бъдат определяни от собствениците на пътищата, а на входа им ще бъдат поставяни изкуствени неравности или други средства за намаляване на скоростта. Ограничението ще важи за всички превозни средства.

Милтенов добави, че ще започне да се контролира и средната скорост по пътищата чрез камери, поставени в началото и края на определени отсечки. Този контрол позволява по-ефективен надзор върху скоростта в по-дълги участъци, за разлика от контрола в отделни точки.

Законопроектът предлага 17-годишните да имат право да управляват автомобил, но единствено с придружител. Целта на това предложение е изграждане на навици у младите шофьори за безопасно управление на автомобил под надзора на водач с опит. Придружителят трябва да бъде лице, което се вози на предната седалка, да е навършило 25 години, да притежава шофьорска книжка над пет години и да няма нарушения, свързани с алкохол или наркотици. Освен това, придружителят не трябва да е бил лишаван от правото си да шофира за последните две години.

Владимир Тодоров от БАПК коментира, че това предложение ще даде възможност на младите хора да се придвижват с автомобил и ще ги направи по-внимателни и разумни шофьори. Според него в повече от половината европейски държави съществува такава практика и европейски регламент позволява това да стане в цяла Европа.

„В Америка шофират от 16-годишни“, добави той.

Тодоров подчерта, че е задължително да има придружител в автомобила и няма нужда от промяна в предложените критерии за него. Той акцентира и върху важността на
Предложението за намаляване на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища с 10 км/ч бе посрещнато с критика от инструктора Пламен Димитров. Според него много малко хора спазват текущите ограничения и предложената корекция няма да промени съществено поведението на шофьорите. Димитров отбеляза, че обичайно по магистралите в дясната лента се поддържа скорост от около 100 км/ч, а в изпреварващата около 150 км/ч, което създава опасна разлика между двете ленти.

Предложенията за промени в Закона за движение по пътищата целят да повишат безопасността на пътя и да изградят по-добри навици у младите шофьори. Въвеждането на зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч и контролът върху средната скорост могат да намалят риска от катастрофи. Даването на право на 17-годишните да управляват автомобил с придружител е стъпка към по-безопасно обучение, но има и притеснения относно зрелостта на младите шофьори и ефективността на намаляването на максималната скорост по магистралите.

Протест срещу тежките катастрофи по пътищата се проведе пред Съдебната палата в София

Абониране
Известие от
guest

2 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Левски
Левски
5 месеци по-рано

То и сега има ограничение 40, но катастрофите довели до фатален край в тези зони шофьорите са карали с над 70км. В час.Така че по добре да се въведе строгостта в вземат и на наркотик и шофиране в нетрезво състояние.Защото тези младежи под въздействието на тези неща не гледат ограничения.

Милен
Милен
5 месеци по-рано
Reply to  Левски

Нека първо да се оправят пътищата както в Европа да няма дупки да има реални табели а не някой сложи табелка за ремонт й така си остава…има много пътища който не отговарят на реалните знаци и много с по 50кл който вече не са реални но там винаги има крите полицаи за Хранилки за. Обяд на децата