Фалитът на британския туроператор „Томас Кук“ е голямо и тежко събитие, което ще нанесе щета и на българския туризъм, тъй като авиокомпанията държи над 50% от полетите към летищата във Варна и Бургас, каза директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
По думите му на бизнеса в България този фалит ще се отрази в две направления. „Томас Кук“ има значителни задължения към български хотелиери, тъй като съгласно договорите плащането се извършва 60 дни след реализиране на самото пътуване, обясни Драганов. Това означава, че има висящи плащания към български хотели за юли и август.
От друга страна, добави Драганов, няма да бъдат реализирани бъдещи пътувания до края на сезона. „Томас Кук“ е имал планирани полети до 8 октомври. Очевидно е, че и договорите за 2020 г. също няма да могат да бъдат изпълнени, каза още Драганов.
Той определи фалита на британския „Томас Кук“ като „значително сътресение“ след провала на преговорите с кредитори. Ако и „Томас Кук“ – Германия обяви фалит, ще има верига от фалити, която ще предизвика хаос, който вече се наблюдава на редица от летищата в света, допълни анализаторът.
Той съобщи, че вчера (неделя, 22 септември) на летище Бургас поради отмяна на полета на „Томас Кук“ 54 пътници са били натоварена на самолети на „Балкан холидейс еър“ и са откарани до лондонското летище „Гетуик“ вместо до летище „Кардиф“ в Уелс. Това според Драганов е добро решение, тъй като авиокомпанията се е обърнала към гражданската въздухоплавателна администрация на Великобритания да поеме извозването на всички британци към родината им.
Във Великобритания всеки туроператор е свързан с гаранционен фонд, посочи той. Така че който и да превози британски туристи със самолет от друга авиокомпания, ще получи заплащане от гаранционния фонд на Великобритания, който е към Асоциацията на британските туроператори. По този начин няма да бъде засегнат нито един британски гражданин с изключение на това, че ще има забавяне, обясни Румен Драганов.