От днес Дирекция „Български документи за самоличност“ започва издаването на нови български лични карти с повишена сигурност. Тези документи ще включват електронен носител на информация, който съдържа биометрични данни – два пръстови отпечатъка и снимка.
Новата лична карта предлага няколко значителни предимства за българските граждани:
– По-лесно преминаване през електронни пунктове на ГКПП – българските граждани ще могат да преминават по-бързо и удобно през граничните контролно-пропускателни пунктове в страните от ЕС. Това ще улесни пътуванията и ще спести време на пътуващите.
– Улеснен контрол от граничните власти – новият документ улеснява и ускорява контрола на граничните власти в другите държави, като предоставя по-надеждна и точна информация за притежателя на документа.
– Електронна идентичност – на по-късен етап, с вписването на удостоверение за електронна идентичност, гражданите ще могат да се идентифицират във виртуална среда при ползване на електронни услуги и информационни системи. Това ще отвори нови възможности за достъп до разнообразни онлайн услуги и ще повиши сигурността на личните данни.
Смяната на личния документ не е задължителна. Личните карти, издадени до 16 юни 2024 г., ще са валидни до 2 август 2031 г., освен ако срокът им на валидност не изтече по-рано. Гражданите могат да избират кога да подменят своите лични документи, в зависимост от техните нужди и предпочитания.
Запазват се съществуващите срокове на услугите:
– Обикновена услуга: до 30 дни
– Бърза услуга: до 3 дни
– Експресна услуга: в рамките на 8 работни часа.
Заявленията за новите документи могат да се подават във всички звена „Български лични документи“ в страната. Експресните услуги ще се предоставят само в София, където документите могат да бъдат получавани лично или чрез упълномощено лице.
За лица от 14 до 16 години се запазва възможността за издаване на безплатна лична карта с валидност 4 години. Това ще облекчи финансовото натоварване за семействата с подрастващи деца.
Срокове на валидност и възрастови групи:
– Лични карти със срок на валидност 10 години – за лица от 18 до 70 години
– Лица над 70 години – могат да изберат срок на валидност от 10 или 30 години, като документът е безплатен.
До края на годината таксите остават непроменени за всички видове услуги – обикновена, бърза и експресна. От началото на 2025 г. се въвежда такса от 30 лева за обикновена услуга.
За лицата с трайна намалена работоспособност /50 и над 50%/ таксите ще бъдат следните:
– Обикновена услуга – 3 лева
– Бърза услуга – 6 лева
– Експресна услуга – 15 лева.
Лична карта със срок на валидност от една година се издава на лица, от които е невъзможно снемане на пръстови отпечатъци поради временна физическа невъзможност. Таксата за този документ е същата като за лицата с трайна намалена работоспособност.
Запазва се възможността за обикновена и бърза услуга при издаването на карта за пребиваване на член семейство на гражданин от ЕС. Таксата за тази услуга също ще бъде променена от началото на следващата година, като гражданите ще заплащат 30 лева за обикновена и 60 лева за бърза услуга.
Неустоим вкус: Насладете се на свежестта на лятото с 10 лесни салати
Христов
Какво са тези издирва от ДЪЖАВАТА над хората с увреждания?.. . Съгласно Закона за държавните такси хората с увреждания са освободени от такива. КАКТО и други категории физически лица. Където и да отидат все ги дерат – общини, МВР, държавните институции и всякакви други. От кога и на какво конституционно основание поднормативните актове отменят ЗАКОНА ? Това ли е социалната правова държава? Може би човек преди да умре е длъжен да си плати такса – СМЪРТ…