Летният травматизъм е в разгара си. Медиците все по-често се „сблъскват“ с пострадали при инциденти с мотори, тротинетки, ролери, планински колоездачи и сърфиране. Това отбелязват от пресцентъра на Военномедицинска академия /ВМА/.
В Катедрата по ортопедия, травматология, реконструктивна хирургия и физиотерапия на ВМА този тип травми са често срещани. Пациенти, пострадали по време на почивка – не само у нас, но и в чужбина, се обръщат за помощ към един от основните травма-центрове в България, какъвто е именно ВМА.
Любителите на високите скорости търсят адреналин и тръпка. Но мотоциклетистите трябва да са наясно с рисковете и да бъдат изключително внимателни на пътя, защото са силно уязвими в случай на падане или сблъсък. А травмите варират от обикновено одраскване до прием в болница и в не малко са фатални. Най-честите травми при тях са фрактури на долните и горни крайници, наранявания на един или повече мускули, ожулвания и порязвания, както и травми засягащи черепа, коремната и гръдната кухина.
Повече от пет години ВМА провежда безплатен курс по първа помощ за любителите на високите скорости. От изключително значение е правилната защита на водачите със съответните лични предпазни средства – каска, ръкавици, обувки, защита на гърба и гърдите и други.
Същите препоръки важат и хората, които предпочитат да използват електрически тротинетки – изключително популярни през последните години. Тротинетките са зелен, модерен, но могат да бъдат и потенциално опасен начин на придвижване в градската среда.
Отговорното отношение е водещо. Чести травми при управление на електрически тротинетки са охлузвания и натъртвания, но особено опасни са счупванията на горен и долен крайник, които понякога не подлежат на пълно възстановяване и напълно могат да променят живота на човек.
Какви са препоръките на Българската асоциация за електромобилност:
- Да се използва защитна каска;
- Да не се кара в насрещното, а по велосипедната инфраструктура. Където такава не съществува – да се движат най вдясно на пътното платно, но само там, където максималната разрешена скорост е 50 км/ч.;
- Да се кара със съобразена скорост;
- Да се внимава за неравности по пътя;
- Да се уважават пътните знаци;
- Да се пресичат пешеходните пътеки като пешеходец.
Познат градски феномен си остават и велосипедите. През последните години обаче изключителна актуалност придоби и планинското колоездене. Освен забавление и наслада, то може да доведе до болка и контузии. Колоезденето е известно с тежките си травми от неприятни падания с висока скорост, но и с повтарящите се натоварвания, които причиняват болка и дискомфорт в колената, гърба, тазобедрените стави, седалищния нерв и врата.
Тежките падания са неделима част от колоезденето, казват медиците. Една от най-честите травми е фрактурата на ключицата. Мускулните травми при падане са по-рядко срещани и често се подценяват, но понякога водят до допълнително нараняване. Сред баналните контузии са охлузвания и рани по кожата, които следва да бъдат почистени и обработени максимално бързо. При по-тежките случаи задължително трябва да се търси лекарска помощ.
Сред екстремните забавления в градски условия през лятото са и карането на скейтборд и ролери. В първия случай нараняванията са най-често в областта на главата и врата, а във втория – засеганти са коляното, китката и лакътя.
През последните години в Травматологията на ВМА попадат и доста пациенти, отдали се на сърфиране в различни екзотични кътчета на света. Особено уюзвими при тези инциденти са най-разнообразни порезни и проникващи рани от подводни рискове.
В заключение травматолозите съветват любителите на изброените спортове да се забавляват, практикувайки ги, но същевременно да бъдат внимателни, а където е необходимо, да използват необходимите протектори, за да избегнат травмите. Едно невнимание дори и за миг може да преобърне живота ни!
[…] Лято на висока скорост – кои са най-честите травми? […]