Добра новина за шофьорите! Нови условия за гумите ще спестяват пари

Според стандарт R117-04 производството на гуми трябва да стане по-добро и те да издържат по-дълго време

2
966
Гуми, автомобил, шофьорите
Снимка: Pixabay

Европейските институции взеха решение в защита на шофьорите. То е свързано с новия стандарт R117-04, който сега влиза в сила и засяга гумите на автомобилите

Чрез новия регламент производството на гуми трябва да стане по-добро, тъй като трябва да издържат по-дълго и следователно това ще облекчи до известна степен финансово водачите. Според европейски данни една гума излиза средно около 100 евро, като в тях не са включени разходите за баланс и монтаж.

Стандартът R117-04 на Организацията на Обединените нации за хармонизация на транспортните норми и правила /UNECE/ се отнася до – „еднакви предписания относно официалното одобрение на гуми по отношение на сцеплението при мокра повърхност, разхода на гориво и външния шум при търкаляне“.

Основни аспекти на стандарта R117-04

  1. Сцепление при мокра повърхност /Wet Grip/ – Този аспект на стандарта има за цел да гарантира, че гумите осигуряват адекватно сцепление на мокра настилка, което е от критично значение за безопасността на пътя. Изпитванията за сцепление се извършват, за да се измери способността на гумата да спре превозното средство ефективно на мокра настилка.
  2. Енергийна ефективност и разход на гориво /Rolling Resistance/ – Тази част от стандарта е свързана с устойчивостта на гумите на търкаляне, която влияе върху разхода на гориво на превозното средство. По-ниското съпротивление при търкаляне допринася за по-ниска консумация на гориво и съответно за намаляване на емисиите на въглероден диоксид /CO2/.
  3. Външен шум при търкаляне /Noise Emissions/ – R117-04 също така налага ограничения за нивата на външен шум, генериран от гумите по време на движение. Целта е да се намали шумовото замърсяване и да се подобри комфортът на околната среда в урбанизираните зони.

Процедура за изпитване

Стандартът описва методите и условията, при които трябва да се провеждат изпитванията за всеки от трите аспекта. Това включва специфични условия на настилката, скорост, натоварване и други параметри, които гарантират точност и повторяемост на резултатите.

Етикетиране на гуми

R117-04 също така е основа за системата за етикетиране на гуми в Европейския съюз, която предоставя информация на потребителите относно ефективността на гумите в тези три категории. Това позволява на купувачите да правят информиран избор при закупуване на гуми.

Стандартът R117-04 е важен инструмент за подобряване на безопасността, енергийната ефективност и комфорта на пътя чрез регулация и стандартизация на характеристиките на гумите. Според него още гумите трябва да имат същото представяне на пътя, както когато са нови, така и когато са износени до индикатора за смяна /1,6 мм/. Представянето ще се измерва чрез нов тест на мокра настилка, по време на който колата ще трябва да спре от скорост от 80 км/час до 20 км/ч на писта, покрита с един милиметър вода, предава „24 часа“.

Ще се измерва разстоянието на нови и стари, а тези, които не отговарят на новите европейски изисквания, няма да бъдат допускани до пазара.

От Брюксел се надяват, че новият регламент ще принуди производителите на гуми да обърнат внимание на качеството на продукта си в дългосрочен план, както по отношение на дизайна, така и на производството.

Гумите, за които понякога се смята, че са прекалено износени или са близо до това, трябва да могат да се ползват още. Единственият критерий, който отсега нататък ще трябв да се спазва за смяната им, е дълбочината на протектора. Можете лесно да я измерите с монета от 1 лев – поставете я в жлебчето и ако външният ръб стане невидим, значи още има протектор.

Този тест е валиден само за летните автомобилни гуми. За зимните същото упражнение се прави с монета от 2 лева, тъй като при тях трябва да има по-голяма дълбочина на грайфера.

Според проучване на „Michelin“ 50% от автомобилните гуми в Европа се сменят твърде често, като много от тях завършват на боклука, въпреки че имат дълбочина на протектора от 3 милиметра и по принцип трябва да са достатъчно безопасни, за да продължат да се ползват. По изчисления на лидерът в бранша, ако водачите успеят да ползват гумите си докрай, може да се произвеждат 128 млн. нови гуми по-малко ежегодно. А това ще спестява ресурси и ще бъде с екоползи. По отношение на вредните емисии на CO2 това удължаване на живота също е добра новина с прогнозно спестяване от 6,6 милиона тона.

МОН с гордост съобщи: Български ученици завоюваха 6 медала на Международна олимпиада в Бразилия

Абониране
Известие от
guest

2 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Добра новина за шофьорите! Нови условия за гумите ще сп… […]

trackback

[…] Добра новина за шофьорите! Нови условия за гумите ще сп… […]