Партия „Възраждане“ продължава активно да настоява за разрешаване на проблема с около 2 милиона автомобила, които са заплашени да останат без годишен технически преглед /ГТП/ поради новите изисквания в наредба, влязла в сила от юли 2023 г. Народният представител Ангел Славчев, който повдигна въпроса в Народното събрание, апелира за спешни промени в наредбата, която според него застрашава милиони български шофьори.
Повдигнатият проблем и действията на „Възраждане“
Преди повече от седмица Ангел Славчев изнесе брифинг, на който разгласи проблема с новите изисквания за газовите емисии на автомобилите. След този брифинг, Славчев започна активни разговори с министерствата и настоя за свикване на междуведомствена комисия, която да разгледа възможностите за промяна на наредбата. Той изрази сериозни опасения, че сегашната версия на наредбата ще доведе до спирането от движение на милиони автомобили, които не могат да отговорят на строгите критерии за газови емисии.
“Пораженията, които недомислиците във въпросната наредба могат да нанесат, са огромни, а последиците са за редовия български гражданин. Наредбата е нормативен акт и тя може да се променя само от съответното Министерство. Тя не подлежи на гласуване в Народното събрание. Аз като народен представител, обаче, заедно с моите съмишленици от „Възраждане” ще продължим да настояваме, докато наредбата бъде променена, така че да не заплашва българите и автомобилите им от спиране, тъй като към момента много малко бензинови автомобили могат да издържат на нейните критерии и да преминат ГТП”, коментира Ангел Славчев.
Проблеми с наредбата
Основната критика към наредбата е, че изискванията за газовите емисии са практически недостижими за много автомобили, включително и за някои по-нови модели. Наредбата, приета през 2018 г., стана актуална този юли, когато влезе в сила и постави нови, по-строги изисквания. Това създава ситуация, в която автомобили на 40 години могат да преминат технически преглед без проблеми, докато по-нови автомобили са заплашени от спиране.
Ангел Славчев обясни, че наредбата класифицира неизправностите в автомобилите в три категории – незначителни, значителни и опасни. През 2018 г. тогавашният министър на околната среда и водите добави неизправностите, свързани с газовите норми, в категория „опасни“, което автоматично спира автомобилите от движение, ако те не отговарят на новите изисквания.
Реакции и следващи стъпки
На 3 август 2024 г. Ангел Славчев зададе официален въпрос към служебния министър-председател Главчев относно стъпките, които правителството планира да предприеме, за да реши проблема. Славчев подчерта, че напрежението сред обществото е голямо и изисква бързи действия.
В резултат на натиска от страна на „Възраждане“ служебният премиер Главчев пое ангажимент в рамките на следващата седмица да свика междуведомствена комисия, която да разгледа въпроса с наредбата. Веднага след изслушването министър-председателят поиска оставката на шефа на ДАИ, подчертавайки необходимостта от адекватни действия.
Предложени изменения от „Възраждане”
От „Възраждане“ предлагат изменения в наредбата, които да позволят:
„Осигуряване на 30-дневен срок за отстраняване на проблемите на автомобилите, които не отговарят на изискванията, без да бъдат спрени от движение.
Възможност автомобилите да получат по-ниска екологична група, вместо да бъдат спрени от движение.“
Тези предложения имат за цел да осигурят повече гъвкавост и да предотвратят масово спиране на автомобили от движение, което би имало сериозни последици за обществото и икономиката.
„Възраждане“ продължава да се бори за справедливо решение на проблема с новите изисквания за техническите прегледи на автомобили. Партията настоява за реални промени в наредбата, които да защитят интересите на българските граждани. Сега, всички погледи са насочени към правителството и очакваната междуведомствена комисия, която ще търси решение на проблема.
От Балчик до Царевец и Рила: Кои са най-добрите замъци и крепости за летни екскурзии?
А ЗА КОЛИТЕ С ГАЗОВА УРЕДБА КАКВО СТАВА ?