Сливането на Reliance и Walt Disney в Индия вреди на конкуренцията в излъчването на крикет

Причината - властта им над правата за излъчване на крикет

0
6
Света на Walt Disney
Света на Walt Disney. Снимка: Пиксабей

Индийският антитръстов орган е достигнал до първоначална оценка, че сливането на медийните активи на Reliance и Walt Disney на стойност 8,5 млрд. долара в Индия вреди на конкуренцията поради властта им над правата за излъчване на крикет, съобщиха четири източника на „Ройтерс“ във вторник.

Това е най-голямата пречка досега за планираното сливане между Disney и Reliance, което има за цел да създаде най-големия играч в областта на развлеченията в Индия, който ще се конкурира със Sony, Zee Entertainment, Netflix и Amazon, с общо 120 телевизионни канала и две стрийминг услуги. Комисията по конкуренцията на Индия е предупредила частно Disney и Reliance чрез известие, в което споделя опасенията си относно захвата им върху правата за излъчване на любимия спорт на най-многолюдната страна в света, съобщи един от източниците.

Индийската комисия по конкуренцията е поискала от дружествата да обяснят в срок от 30 дни защо не следва да се разпореди разследване.

„Крикетът е най-болезнената тема за Индийската комисия по конкуренцията“, изтъкна друг източник.

Става дума за обединената компания, която ще бъде мажоритарна собственост на Reliance на най-богатия човек в Азия Мукеш Амбани. Тя ще има изгодни права на стойност милиарди долари за излъчване на крикет по телевизията и стрийминг платформите, което поражда опасения относно ценовата мощ и хватката ѝ над рекламодателите.

Reliance, Disney и Комисията по конкуренцията не отговориха на запитванията за коментар. Всички източници отказаха да бъдат назовани, тъй като процесът на регулиращия орган е конфиденциален.

Антитръстови експерти предупредиха, че обявеното през февруари сливане може да се сблъска с интензивен контрол, особено по отношение на спортните права.

По-рано Комисията зададе частно на Reliance и Disney около 100 въпроса, свързани със сливането. Компаниите са заявили пред надзорния орган, че са готови да продадат по-малко от 10 телевизионни канала, за да успокоят опасенията относно пазарната мощ и да получат ранно одобрение, съобщиха източници на „Агенция Ройтерс“.

Те обаче са отказали да отстъпят по отношение на крикета, като са заявили на Комисията, че правата за излъчване и стрийминг изтичат през 2027 г. и 2028 г. и не могат да бъдат продадени точно сега, както и че всяка подобна стъпка ще изисква одобрението на борда по крикет, което може да забави процеса.

В Борда за контрол на крикета в Индия на един от най-високите постове като секретар е Джей Шах, син на вътрешния министър на премиера Нарендра Моди – Амит Шах.

Reliance-Disney ще притежава цифровите и телевизионните права за крикет за водещите лиги, включително за най-ценния турнир по крикет в света – Индийската висша лига.

Известието на Индийския антитръстов орган може да забави процеса на одобрение, но компаниите все още могат да се справят с опасенията, като предложат повече отстъпки, коментира първият източник. Той обясни:

„Това е предвестник на усложняването на нещата… Известието означава, че първоначално Комисията смята, че сливането вреди на конкуренцията и каквито и отстъпки да се предложат, те не са достатъчни.“

Втори източник заяви, че Комисията е дала на компаниите 30 дни да отговорят и да обяснят позицията си, а опасенията в момента се въртят около това как рекламодателите биха могли да се сблъскат с ценови предизвикателства, ако субектите се слеят.

„Комисията по конкуренцията се опасява, че предприятието може да увеличи цените за рекламодателите по време на събития на живо“, подчерта лицето.

Jefferies заяви, че структурата на Disney-Reliance ще има 40% дял от рекламния пазар в сегментите на телевизията и стрийминга.

Крикетът има фанатични привърженици в Индия, най-многолюдната страна в света с приблизително 1,4 млрд. души население, а мачовете са търсени от рекламодателите.

Медийната агенция GroupM изчислява, че разходите за спонсорство, подкрепа и медии, свързани със спортната индустрия, възлизат на близо 2 млрд. долара през 2023 г. На крикета се падат 87% от тези разходи.

Бившият ръководител на отдела за сливания в Комисията по конкуренцията в Индия К.К. Шарма заяви, че сливането може да доведе до „почти абсолютен контрол над крикета“.

Zee и Sony планираха да създадат телевизионен гигант за 10 млрд. долара в Индия и през 2022 г. и получиха подобно предупреждение. Те предложиха някои отстъпки, като продадоха три телевизионни канала, което им помогна да получат одобрение от Комисията по конкуренцията, но в крайна сметка сливането се провали.

Бутат последните оцелели сгради до мол „Галерия“: Ето какво ще се появи на апетитния терен в Бургас

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments