След САЩ и Европа проверява китайския софтуер за автомобили

0
8
Автомобили
Снимка: Асоциация на европейските производители на автомобили

След САЩ и Европа проверява китайския софтуер за автомобили, съобщава „Politico“. Бавно и сигурно Европейският съюз започва да въвежда свои собствени ограничения за китайските технологии за свързани автомобили, подобни на предложените тази седмица в САЩ, предава изданието.

След като в понеделник правителството на САЩ обяви, че иска да забрани достъпа до американските пътища на китайски технологии, свързващи автомобилите с интернет, европейските служители повториха опасенията на Вашингтон относно рисковете от шпионаж, наблюдение и саботаж, които крие това, което цифровият цар на ЕС Маргрете Вестагер описа като „компютри на колела“

„Свързаният автомобил може да регистрира всичко, където се намира, и може също така да предава тези данни на онези, които имат достъп до тях“, смята Вестагер пред репортери по време на посещението си в САЩ във вторник. Службите на ЕС „разглеждат това, също и с нашите експерти по икономическа сигурност“, каза тя и добави, че „е легитимно да се проучи дали с този вид технология може да се злоупотреби, когато става въпрос за въпроси на сигурността“.

Фокусът върху китайските автомобилни технологии отваря още един фронт в продължаващата битка между САЩ, Китай и други региони за това кой контролира ключови технологии като изкуствения интелект, микрочиповете и 5G. А движеща сила на съперничеството са страховете от шпионаж, саботаж, тактики на икономическа принуда и прекъсвания на веригата за доставки. Това се случва и в момент, когато Европа вече налага търговски мита върху субсидираните от Пекин електромобили, в опит да спре китайските автомобили да наводнят пазара на блока.

Съобщението на Министерството на търговията на САЩ от понеделник е последната бариера, която Вашингтон иска да наложи на китайските автомобили през последните години, но е първата, която е насочена към заплахите от киберхакерство. Канада и Обединеното кралство също обмислят въвеждането на забрани или други законодателни актове, за да отговорят на опасенията за сигурността. През юли официални представители на САЩ се срещнаха с избрани европейски и други държави, за да обсъдят рисковете за киберсигурността и данните, свързани със свързаните автомобили.

Междувременно европейските длъжностни лица тихо работят по мерки, които целят да разберат по-добре и да отстранят възприеманите рискове от китайските технологии в автомобилите.

Един от възможните пътища е проект на „инструментариум за веригата на доставки на ИКТ (Информационни и комуникационни технологии)“, който служителите по киберсигурност работят да финализират през следващите седмици. Документът ще включва предложени мерки за свързаност на електрическите превозни средства, както и за възобновяемите енергийни източници, според едно лице, запознато с изготвянето на проекта, което получи анонимност, за да разкрие подробности. Той ще прилича на европейския „Инструментариум за сигурност на 5G“, който накара редица държави от ЕС да забранят, ограничат или постепенно да изключат китайския телекомуникационен доставчик Huawei.

Тези „кутии с инструменти“ обаче са необвързващи документи и разчитат до голяма степен на желанието на националните правителства да ги превърнат в строги ограничения.

Европейските официални лица повториха опасенията на Вашингтон относно рисковете от шпионаж, наблюдение и саботаж, които представляват цифровите технологии на ЕС, описани от Маргрете Вестагер като „компютри на колела“.

Наред с това през последните години ЕС прие мозайка от закони и законодателни актове, вариращи от политики за киберсигурност в критични сектори, като транспорта, до правила за управление на данните, генерирани от свързани устройства. Но тези правила не се използват за насочване към конкретни държави или доставчици – все още.

Холандският законодател от ЕС Барт Гротхуис, който е работил по някои от споменатите наръчници, казва, че сега всичко „зависи от политическата воля“ за започване на проверка.

Докато САЩ могат да действат по съображения за национална сигурност, Брюксел трябва да остави подобни решения на европейските столици.

„САЩ подхождат по-скоро към националната сигурност, а ЕС не разполага непременно с този инструмент, който да използва“, смята Грета Пейш, бивш главен съветник в Службата на търговския представител на САЩ, в отговор на въпроси относно използването на националната сигурност от страна на САЩ за въвеждане на 100-процентно мито върху китайските електромобили.

Новите правила за кибернетичните автомобили намалиха продажбите през август

Друга промяна в европейските правила за киберсигурност на автомобилите вече оказа влияние в Европа. Икономическата комисия за Европа на ООН е натоварена със задачата да определи определени правила за автономните превозни средства и киберсигурността в автомобилите. Регламентът, който влезе в сила през юли, вече ограничи моделите, които се предлагат в ЕС.

Съгласно правилото производителите трябва да въведат система за управление на киберсигурността, която защитава данните на потребителите. Според европейския автомобилен анализатор Матиас Шмидт правилото е спомогнало за намаляване на данните за продажбите на китайски автомобили през август.

MG – придобита от китайския автомобилен производител SAIC през 2007 г. – регистрира нула автомобила през юли, което норвежки автомобилен служител потвърди пред Шмидт, че е причинено от последния киберрегламент на ООН. Шмидт подчерта:

„Правилото засегна и европейските автомобилни производители, като дъщерното дружество на Volkswagen – Porsche, изтегли своя модел Macan с двигател с вътрешно горене от пазара на блока именно поради тази причина.

Докато ЕС обмисля свои собствени стъпки по отношение на китайските технологии в автомобилопроизводството, неговите индустрии предупредиха, че мерките на САЩ могат да причинят значителни болки на мощния европейски автомобилен сектор.

Съгласно предложената от САЩ забрана европейските производители могат да бъдат принудени да намерят нови доставчици, ако използват целеви части в автомобилите, които изнасят за САЩ.Няколко марки внасят автомобили от китайските си производствени центрове, като например Mini и iX3 на BMW, което означава, че те могат да бъдат засегнати от европейската версия на регламента.

Производителите на автомобили също не желаят да предизвикват гнева на Пекин, особено германските марки, които зависят от китайския пазар за по-голямата част от приходите си.

Автомобилното лоби ACEA не предостави конкретен коментар за очакваното въздействие.

Говорителят на Европейската комисия Томас Рение изтъкна, че ЕС ще „следи отблизо“ предложението на САЩ и всяко негово „пряко или косвено въздействие“. Той добави, че Брюксел ще „засили обмена на мнения“ с Вашингтон – след по-ранна среща в края на юли.

Министър Глушков откри обновен спортен комплекс в Чепеларе

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments