Финансовата реалност на българите – как живеят и какво очакват?

Проучване на Paysafe разкрива, че над половината от българите печелят колкото да покрият месечните си разходи

1
13
Пари
Пари. Снимка: МВР

Според ново проучване на платформата за разплащания Paysafe, над половината от българите /58%/ заявяват, че доходите им са достатъчни само за покриване на месечните разходи. 25% от анкетираните признават, че не печелят достатъчно, за да посрещнат нуждите си всеки месец, а процентът на представителите на поколение Z достига 29%.

Проучването, проведено от „Сапио Рисърч“ /Sapio Research/ между май и юни сред 14 500 респонденти на възраст над 18 години в страни като Великобритания, САЩ, Германия и България, включва 1000 участници от България.

Годишният доклад „Портфейлът отвътре“ на Paysafe анализира навиците за харчене и спестяване на потребителите. Резултатите показват, че повечето българи очакват увеличение на доходите си през следващите 5 до 10 години, като 51% смятат, че доходите им ще се увеличат с около 10%. Въпреки финансовите ограничения, много от представителите на поколения Z и Милениали се надяват на ръст от 19% и 17% съответно.

Част от анкетираните в България живеят от заплата до заплата, което обяснява намалената им способност да спестяват. 39% от тях заделят по-малко от 6% от доходите си на месец, а 15% не успяват да спестят нищо. Увеличаващите се разходи за живот, включително значителен ръст на цените на хранителните стоки /68%/, комуналните услуги /55%/ и основните стоки /51%/, допринасят за това.

Данните от проучването обаче показват оптимизъм сред българските потребители: 56% от анкетираните, сред които 78% от поколение Z, са уверени в финансовото си бъдеще. 19% спестяват за първия си дом, като при представителите на поколение Z този процент нараства до 32%. В допълнение, 49% от поколение Z вярват, че могат да се пенсионират преди 61-годишна възраст, в сравнение с 35% в България.

Изследването разкрива, че 44% от българските потребители са променили навиците си за харчене през последната година, докато на глобално ниво този процент е 56%. Те са по-внимателни към ценовите промени и търсят разнообразие в методите на плащане, включително дебитни карти, банкови преводи и цифрови портфейли.

Интересен факт е, че 23% от българите не завършват онлайн покупката, ако търговецът не предлага разнообразие от разплащателни методи. Освен това 57% изразяват притеснение, че плащането в брой може да изчезне, а 39% предпочитат да плащат в брой при покупки, направени онлайн.

Безопасността на плащанията остава ключов фактор за българските потребители. 51% от респондентите заявяват, че изборът на онлайн търговец зависи от защитата на плащанията, а две трети от тях се чувстват по-сигурни, когато пазаруват от бизнеси, които прилагат мерки за защита на финансовите данни.

Проучването също така отчита промените в методите на плащане, като дебитните карти остават най-популярни /74% в България, 53% глобално/. Кредитните карти /8%/ и дигиталните портфейли /27%/ също набират популярност. Около 59% от българските потребители вече са направили покупки през социалните медии, а 35% използват смарт часовници или други преносими устройства за плащания в физически обекти.

Стотици работници остават без работа след чужд инвеститор бяга от България

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments