Италия настоява за преразглеждане на предстоящата забрана за продажба на автомобили с изкопаеми горива

Производители на автомобили обявиха желанието си да преразгледат мярката за 2035 г., по-специално частта за емисиите до 2025 г.

0
27
Автомобили
Автомобили. Снимка: Pixabay

Миналата седмица италианският министър на индустрията Адолфо Урсо завърши лобистката си кампания с прессъобщение, в което обяви подкрепата на страните членки на Европейския съюз /ЕС/ за усилията на Рим да промени предстоящата забрана на блока за продажба на автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, до 2035 г., предаде „Politico“. Въпреки че официалното предложение на Италия все още не е публикувано, ключов елемент от плана е да се ускори преразглеждането на мораториума на ЕС от 2026 г. до първите месеци на следващата година.

По думите на Италия до момента Рим е постигнал „широк консенсус“ по предложената промяна, обхващащ целия Европейски съюз, включително Испания, Германия, Австрия, Нидерландия и Полша. Дипломати от ЕС обаче твърдят, че този стремеж е мираж.

Противоречия

„Нидерландия не подкрепя предложението за ускоряване на планираното преразглеждане от 2026 г. до 2025 г.,“, заяви висш служител, запознат с дискусиите, на когото бе предоставена анонимност, тъй като не е упълномощен да говори публично.

Австрия също се обяви против преместването на преразглеждането, като вчера говорител на Министерството на околната среда и мобилността заяви: „Ние се обявяваме в подкрепа на сигурността на планирането и технологична яснота, вместо да правим прибързани промени.“. Говорителят добави, че Австрия не е била уведомена, че ще обменя идеи с Италия по този въпрос.

Полша даде да се разбере, че остава отворена за подобна идея, но също така се въздържа да подкрепи изцяло Италия. По време на среща с медиите, проведена след заседанието на Съвета по конкуренция миналата седмица, на което Италия обяви, че са се състояли двустранни срещи, заместник-министърът на технологиите на Полша Игнаци Немчицки заяви, че би подкрепил предложението на Урсо, но подчерта, че решението не е само негово.

Междувременно Испания заяви, също не отрича идеята за по-ранно преразглеждане на законопроекта за емисиите, но е против промяна на самите цели.

Позицията на Германия поражда въпроси

Най-големият въпрос по темата несъмнено е свързан с Германия. В съобщение за пресата, изпратено след срещата на Урсо с германския министър на икономиката Роберт Хабек, Италия заяви, че Германия се е съгласила с нейното предложение преразглеждането да бъде проведено през следващата година.

Дипломат от ЕС потвърди информацията с думите: „Хабек се съгласи да отложи преразглеждането на законодателството за началото на 2025 г.“.

Говорител от кабинета на Хабек обаче заяви пред „Politico“,  че вицеканцлерът е дал много ясно да се разбере, че не дава никакви обещания тук, защото преразглеждането е заложено в европейското законодателство. Германия също така не споменава за преместване на преразглеждането на забраната на двигателите с вътрешно горене от 2026 г. на 2025 г., а вместо това настоява да се спазва договореният график за мерките на ЕС за намаляване на автомобилните емисии – точка, която евродепутатът Свен Гиголд повтори.

Производители на автомобили обявиха желанието си да преразгледат мярката за 2035 г., по-специално частта за емисиите до 2025 г., включена в законодателството, за да се гарантира, че автомобилните компании ще се справят безболезнено с прехода. До следващата година производителите на автомобили в ЕС трябва да намалят емисиите си с 15% в сравнение с нивата от 2021 г., в противен случай ще им бъдат наложени високи глоби. Няколко автомобилни производители признаха, че ще се затруднят да постигнат целите за ограничаване на вредните емисии. Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault и ръководител на лобито на автомобилните производители ACEA, предупреди, че глобите през следващата година могат да достигнат 15 млрд. евро.

„Това ще струва ресурси, ще трябва да намалим цената на електромобилите и да правим отстъпки, което ще унищожи остатъчната стойност на автомобила“, обясни той пред медията.

Критиците твърдят, че автомобилните гиганти са напълно способни да постигнат целите, като ги обвиняват открито, че се възползват от тазгодишното забавяне на продажбите на електрически превозни средства, за да продължат да налагат високодоходните SUV модели, задвижвани с изкопаеми горива. Те предупреждават, че дори ако Италия успее да събере необходимата подкрепа, не е ясно дали законодателите ще могат да завършат планираното в предложения срок.

След протеста в Бургас: Психолози от София пътуват към Бургас заради проблемно дете!

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments