Профсъюзът, представляващ 45 000 стачкуващи американски пристанищни работници в пристанищата по източното крайбрежие и в Мексиканския залив, постигна споразумение за прекратяване на тридневната стачка до 15 януари, за да се осигури време за преговори за нов договор, съобщава „Асошиейтед прес“.
Профсъюзът, Международната асоциация на моряците, трябва да възобнови работата си незабавно. Временното прекратяване на стачката дойде, след като профсъюзът и Морският алианс на САЩ, който представлява пристанищата и корабните компании, постигнаха предварително споразумение за заплатите, съобщиха профсъюзът и пристанищата в съвместно изявление.
Лице, информирано за споразумението, заяви, че пристанищата са подобрили предложението си за заплащане от около 50% за шест години на 62%. Лицето не пожела да бъде идентифицирано, тъй като споразумението е предварително. Всяко увеличение на заплатите ще трябва да бъде одобрено от членовете на профсъюза в рамките на ратификацията на окончателния договор.
Профсъюзът стачкува рано във вторник, след като договорът му изтече в спор за заплащането и автоматизацията на задачите в 36 пристанища, простиращи се от Мейн до Тексас. Стачката се проведе в разгара на сезона на празничното пазаруване в пристанищата, които обработват около половината от товарите на корабите, влизащи и излизащи от Съединените щати. Ако стачката продължи повече от няколко седмици, тя увеличава риска от недостиг на стоки по рафтовете на магазините. Въпреки това повечето търговци на дребно са се снабдили със стоки или са ги изпратили по-рано в очакване на стачката на пристанищните работници.
„С Божията милост и добрата воля на съседите това ще се запази“, заяви американският президент Джо Байдън пред репортери в четвъртък вечерта след подписването на споразумението.
По-късно в изявление Байдън приветства двете страни „за патриотичните действия за повторното отваряне на нашите пристанища и осигуряването на наличност на важни доставки за възстановяването и реконструкцията на урагана „Хелън“.
Байдън потвърди, че колективното договаряне е от решаващо значение за изграждането на по-силна икономика от средата навън и отдолу нагоре.
Няма да е необходимо членовете на профсъюза да гласуват временното прекратяване на стачката, което означава, че гигантските кранове трябва да започнат да товарят и разтоварват морски контейнери в четвъртък вечерта. До 15 януари работниците ще бъдат обхванати от стария договор, който изтече на 30 септември.
Профсъюзът настояваше за увеличение на заплатите със 77% за шест години, както и за пълна забрана на използването на автоматизация в пристанищата, която според членовете му представлява заплаха за работните им места. Двете страни се разминават и по въпросите за пенсионните вноски и разпределението на възнагражденията, плащани за контейнерите, които са преместени от работниците.
Томас Колер, който преподава трудово и служебно право в Бостънския колеж, заяви, че споразумението за спиране на стачката означава, че двете страни са близо до окончателно споразумение.
„Сигурен съм, че ако не бяха стигнали доникъде, нямаше да преустановят (стачката)“, заяви той и добави:
„Те са се договорили за заплатите. Те ще изработят формулировката за автоматизацията и съм сигурен, че това наистина означава, че дава на страните време да седнат и да получат точно такава формулировка, с която и двете страни могат да живеят.“
Анализатори от бранша твърдят, че за всеки ден стачка в пристанището са необходими от четири до шест дни за възстановяване. Но според тях една кратка стачка от няколко дни вероятно няма да затрудни твърде много веригата за доставки.
Колер коментира още, че изненадващият край на стачката може да застигне железниците с вагони, двигатели и екипажи, които не са в готовност. Но железниците вероятно ще работят бързо, за да поправят това.
Малко преди началото на стачката Морският алианс заяви, че двете страни са се отклонили от първоначалните си предложения за заплати, което е предварителен знак за напредък.
Споразумението изтласква стачката и евентуалния недостиг след президентските избори през ноември, премахвайки потенциална отговорност за вицепрезидента Камала Харис, кандидат на демократите. Това е и голям плюс за администрацията на Байдън-Харис, която се обявява за най-благосклонната към профсъюзите в американската история. Недостигът можеше да доведе до повишаване на цените и да разпали отново инфлацията.
До сделката в четвъртък се стигна, след като представители на администрацията се срещнаха с чуждестранни корабни компании преди разсъмване в Zoom, според човек, информиран за събитията през деня, който помоли да не бъде идентифициран, тъй като разговорите са били на закрити врата. Белият дом е искал да засили натиска за постигане на споразумение, като е подчертал отговорността за повторното отваряне на пристанищата, за да се подпомогне възстановяването от урагана „Хелене“, уточни лицето.
Изпълняващата длъжността министър на труда Джули Су им казала, че може да накара профсъюза да седне на масата за преговори за удължаване на договора, ако превозвачите направят предложение за по-високи заплати. Ръководителят на администрацията Джеф Зиенц казал на превозвачите, че трябва да направят предложение до края на деня, за да не се влоши природното бедствие, предизвикано от човека, допълни започнатото лице.
До обяд членовете на Морския алианс се съгласиха на голямо увеличение, което доведе и до споразумение, заключи източникът на тази информация.
САЩ забраняват нови видове стоки от Китай заради твърдения за принудителен труд