Министър проф. Галин Цоков за „Образование 5.0“: Свързаността на технологиите с човешките умения

Хибридното обучение е най-качественото и ефективно, смята той

0
70
Проф. Галин Цоков за "Образование 5.0"
Проф. Галин Цоков за „Образование 5.0“. Снимка: Искра.бг

През изминалите няколко години започна да се развива нова концепция за обществото, а именно – „Общество 5.0“. Това каза министърът на образование проф. Галин Цоков, където изнесе публична лекция пред студенти от университета „Проф. д-р Асен Златаров“. Той обясни каква е същността на „Образование 5.0“, а именно:

„Това е образование, което по някакъв начин свързва технологиите с човешките умения. Една нова методология, развила се през последните години, особено активно след пандемичния период между 2020 и 2021 година, най-активно след по-сериозното навлизане на изкуствения интелект във всички сфери в живота. Винаги, когато говорим за образование, говорим за бъдеще, защото бъдещето до голяма степен се случва в учебните зали на университетите, класните стаи в училищата, в детските градини. Бъдещето до голяма степен се предопределя от процеси, свързани със съвременния свят.“

Министър Цоков каза още: „Образованието е една отворена система и всичко, което се случи в света около нас, технологичният, общественият свят – това се пренася по някакъв начин в образователната система и търси възможност да я направи по адекватна. Оттук можем да кажем, че „Технологичната революция 4.0“, свързана със съвременните технологии, добавената реалност, виртуалната реалност, навлизането на изкуствения интелект много сериозно влияе върху всички сфери на обществения живот, включително върху образованието. На база на това влияние започва да се развива цяла една нова концепция за обществото – „Общество 5.0″. Тази концепция за първи път се развива в Япония през 2016 г., но тя навлезе много сериозно в общественото пространство и в обсъждането на бъдещето на света в годините след пандемията. През този период от развитието на човечеството, на информационното общество и технологичната революция, започнаха много видими промени в рамките на образователните системи – промяна на организационния модел на съвременното училище и университет – станаха много по-гъвкави, адаптивни и матрични. От друга страна – създаване на виртуални училища и университети – процес, който започна 80-те/90-те години на XX век и който доведе до създаването на виртуални висши училища и средни училища в някои страни.“

С развитието на технологиите реалната училищна и университетска организация започна все повече да се хибридизира, заяви още проф. Галин Цоков. По думите му хибридната част на съвременното училище и на съвременния университет е много по-голяма от това, което е било преди 20 години. Хибридното обучение е свързано, както с взаимодействие на учители или на преподаватели очи в очи, така и във виртуалното пространство, подчерта той.

„Изследванията преди пандемията още показват, че това е най-качественото и ефективно обучение, защото то добавя възможностите на срещата и обучението очи в очи, възможностите на съвременните технологии и решаването на педагогически и академични проблеми именно чрез използването на съвременните технологии. Този процес се ускори през пандемията – над 190 образователни системи на практика започнаха да работят с виртуален режим“, припомни той и добави, че на училищно и на университетско ниво България е успяла да се справи не по-зле от водещите страни в света.

Има много сериозен вътрешен натиск в образователните институции, свързан с поколенческите особености на учениците и студентите в тях, сподели още министърът и обясни:

„Родените след 1995 г., представители на „Z поколението“ – те вече са студенти, някои са завършили университет, някои са още в училище, но това е едно поколение, което всъщност е израснало с новите технологии и има своите особености от гледна точка на бързината на протичане на различните неврофизиологични процеси, дори в много изследвания се говори за дигиталния ум на „Z поколението“. От друга страна те започват да действат в 3-измерен план – като комуникатори, като изследователи, като създатели на продукт. Образователните системи, училищата и университета трябва да се съобразят с тези особености. Заедно с това, след 2012 г., учените говорят за ново поколение – „алфа поколение деца“ или „децата на дигиталната книга“. Това е едно поколение „алфа“, защото се смята, че последните представители на това поколение ще доживеят до следващото хилядолетие. Но това поколение се развива още по-динамично в сравнение с „Z поколението“.“

Министър Цоков цитира изследвания, според които представители на „алфа поколението“ ще упражняват 2-3 професии във входа на своя житейски път поради динамичния пазар на труда, поради отмирането и създаването на нови професии. Образователните системи трябва да се съобразят с особеностите на това поколение, призова той и коментира още:

„Изследване във Великобритания преди 3 години и половина показва, че 65% от първокласниците в страната, когато завършат училище, ще упражняват професии, които още не са създадени. За тези 12-13 години в тяхната образователна кариера ще се създадат нови професии, в които тези деца ще трябва да се включат, да получат определена професионална подготовка за тях. Едно друго изследване на Световния икономически форум определя определените качества, които ще бъдат необходими за бъдещите служители, работници, специалисти в една или друга професия – основна част от тях са меките умения и ключовите компетентности.“

Според проф. Цоков предизвикателствата пред „Общество 5.0“ са свързани с цифровото неравенство, киберсигурността, загуба на работни места, етични въпроси, свързани с изкуствения интелект.

Карадимов: Видеонаблюдението обхвана над 99,5% от секциите, това е успех

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments