Тревожни данни: Ръст на пострадалите деца при пътни инциденти

Приетият доклад очертава тревожни тенденции и подчертава необходимостта от засилени мерки за безопасността на движението

1
43
Дете в автомобил
Илюстративна снимка

Държавно-обществената консултативна комисия по безопасността на движението по пътищата прие Годишния доклад за състоянието на пътната безопасност и изпълнението на Националната стратегия за пътна безопасност /2021-2030/. Докладът анализира травматизма на пътя и съдържа препоръки за спешни действия, които са необходими, за да се намалят наполовина смъртните случаи и тежките травми до 2030 г.

Според данни към 19 февруари 2024 г., през 2023 г. в страната са регистрирани 6995 пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 525 души, а 9104 са ранени. Особено тревожен е ръстът на загиналите и пострадалите деца: 30 деца са загубили живота си, а 1 329 са ранени, което е значително увеличение спрямо предходни години. „Нараства загрижеността относно детската безопасност в колата, както и относно ползването на електрически тротинетки,“ подчертават от Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата /ДАБДП/.

Докладът подчертава нарастващите инциденти с пешеходци, особено в населени места. В селата инцидентите с пострадали са нараснали с 16% спрямо 2019 г. и с 9.5% спрямо 2022 г., поради ограничени инвестиции в пътна инфраструктура.

„Значителен проблем е липсата на безопасна инфраструктура за уязвимите участници“, отбелязват експертите от доклада. Липсата на физическо разделение на пътните потоци по първокласните и третокласните пътища също води до сериозни инциденти.

Докладът препоръчва незабавни мерки за засилване на пътната безопасност, включително подобрения в обучението по безопасност, по-безопасна инфраструктура и засилено правоприлагане. Необходим е по-голям фокус върху уязвимите участници в движението и повишаване на информираността за социално отговорно поведение на пътя.

„Проблемът с травматизма изисква системна ангажираност на всички компетентни структури и значителен обществен отзвук“, се посочва в доклада.

Новият Тригодишен план за действие /2024-2026/ е заложен като рамка за изпълнение на препоръчаните мерки и стратегии, като целта е да се адресират системните слабости в инфраструктурата и поведението на участниците в движението.

„Изпълнението на Националната стратегия за пътна безопасност е не само въпрос на законодателна рамка, но и на съвместни усилия между държавата и обществото за намаляване на травматизма по пътищата“, заключават от ДАБДП.

Рекордно поставени безплатни грипни ваксини: Изчерпват ли се количествата?

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments