Сезонът на празничното пазаруване ще се развихри с пълна сила с Черния петък, който започва след Деня на благодарността по-късно тази седмица, припомня „Associated Press“. Ежегодното събитие, свързано с мащабни продажби на разнообразни стоки, вече не предизвиква среднощните многобройни тълпи в търговските центрове и хаоса, който цареше през последните десетилетия, до голяма степен поради лесното онлайн пазаруване и навиците, изградени по време на пандемията COVID-19.
Надявайки се да привлекат колебаещите се потребители, търговците на дребно прекарват седмици в „бомбардиране“ на клиентите с реклами и ранни оферти. Въпреки това, независимо дали посещават физическите магазини или кликат върху безбройните сайтове и имейли, обещаващи изгодни предложения, тази година се очаква десетки милиони купувачи в САЩ да похарчат колосални суми пари на самия Черен петък.
Според прогнозите на бранша 183,4 млн. души ще пазаруват в американските магазини и онлайн в периода между Деня на благодарността и Киберпонеделника (първия понеделник след Черния петък). Тази информация е потвърдена и от Националната федерация за търговия на дребно и компанията за потребителски проучвания „Prosper Insights & Analytics“. Очаква се 131,7 млн. от тези потребители да пазаруват единствено в деня на Черния петък.
В същото време все по-ранните промоции, подобни на тези на дългоочаквания Черен петък, както и нарастващата популярност на други събития за пазаруване продължават да променят облика на празничните разходи.
Ето какво е любопитно да знаем за историята на Черния петък и какво да очакваме през 2024 г:
Кога е Черният петък през 2024 г.?
Всяка година Черният петък се отбелязва в петъка след Деня на благодарността. Тази година – на 29 ноември.
На колко години е тази традиция? Откъде идва името?
Събитието „Черен петък“ се отбелязва от няколко поколения насам, но невинаги се е свързвало с празничната лудост в търговията на дребно, която познаваме днес. Сривът на пазара на злато през септември 1869 г. например е бил наречен именно „черен петък“, като смисълът е бил съвсем различен. Употребата на фразата във връзка с пазаруването в деня след Деня на благодарността обаче е добила най-голяма популярност в град Филаделфия, щата Пенсилвания (САЩ), в средата на XX век, когато полицията и други градски служители е трябвало да се справят с големите тълпи, които се събирали преди ежегодния футболен мач между армията и флора, като освен да гледат наживо спортното събитие, целта им е била и да се възползват от сезонните разпродажби.
„Ето защо шофьорите на автобуси и таксита наричат днешния ден „Черен петък“. Те се сещат за напрежението, което истерията за пазаруване причинява,“, споделя пред „Associated Press“ възрастен мениджър по продажбите в универсален магазин „Gimbels“, който си спомня как през 1975 година, когато бил съвсем млад, силите на реда се опитвали да контролират пресичащите пътници в деня след Деня на благодарността. По-ранните споменавания на този термин датират от 50-те и 60-те години на миналия век.
Дзие Чжан, професор по маркетинг в Училището по бизнес „Робърт Х. Смит“ към Университета на Мериленд, посочва споменаването на „Черния петък“ през 1951 г. в търговско издание в Ню Йорк, в което се отбелязва, че много работници просто са се престорили на болни в деня след Деня на благодарността с надеждата да имат дълъг празничен уикенд.
Как се е развила традицията на Черния петък до днес?
През последните десетилетия Черният петък стана негативно известен с многобройните потоци от хора в претъпканите магазини. Безкрайни опашки от купувачи се извиват и в полунощ, като те се надяват да се възползват от щедрите намаления. Онлайн пазаруването обаче направи възможно извършването на повечето, ако не и на всички, празнични покупки, без да се налага да купувачите да посещават физически магазини. И макар че трафикът на пешеходци в търговските центрове и други места за пазаруване се възстанови след края на пандемията, електронната търговия все още си остава актуална.
Продажбите, отчетени през ноември, във физическите магазини в САЩ са достигнали своя връх преди повече от 20 години. През 2003 г. например, по данни на Министерството на търговията, електронната търговия е съставлявала едва 1,7% от общите продажби на дребно през четвъртото тримесечие. Не е изненадващо, че днес онлайн продажбите съставляват много по-голям дял от целия процес по пазаруване. За миналогодишния празничен сезон на електронната търговия се падат около 17,1% от всички продажби на дребно през четвъртото тримесечие, сочат данните на Министерството на търговията. Това е осезаемо увеличение спрямо 12,7%, регистрирани в края на 2019 г.
Освен възхода на онлайн пазаруването, някои стоки с висока стойност, които в миналото караха купувачите да влязат в магазина като нов телевизор, сега са значително по-евтини, отколкото преди десетилетия, отбелязва Джей Загорски, експерт по икономика от Бостънския университет. Макар че тази година много хора ще пазаруват онлайн, прогнозите на Националната федерация за търговия на дребно и компанията „Prosper Insights“ сочат, че мнозинството от купувачите на Черния петък (65%) отново планират да пазаруват физически в магазините.
[…] Какво гласи историята за Черния петък и празничното па… […]