Индустриалните проблеми на Германия разпалват гняв преди ключовите избори

Volkswagen заплашва да затвори някои от германските си заводи за първи път в 87-годишната история

0
14
Хамбург, Германия
Снимка: Pixabay

В сърцето на най-големия автомобилен производител в Германия, Volkswagen, политиците винаги са били в състояние да предвидят най-лошото, пише “Politico”. Сега обаче, изглежда, вече не могат. Тъй като Volkswagen заплашва да затвори някои от германските си заводи за първи път в 87-годишната история на компанията, политиците, които от десетилетия наред защитават работниците от масови съкращения, изпитват трудност да намерят изход на фона на нарастващото недоволство и заплахата от масови стачки.

„С течение на времето осъзнаваме, че много хора просто са наистина ядосани от това, което се случва,“, твърди Торстен Грьогер, главен преговарящ за IG Metall, най-големият германски синдикат. Той обясни още, „предупредителните стачки“ ще се проведат преди 9 декември, преди следващия кръг от преговори с ръководството за намаляване на разходите, и заплаши с много по-мащабни действия, ако преговорите не се развият в очакваната посока.

„Има вероятност за по-мащабни действия. Ние сме подготвени за това,“, подчерта Грьогер.

Предизвикателствата идват именно в момент, когато германското правителство не е в състояние да предприеме адекватни действия след разпадането на управляващата трипартийна коалиция по-рано този месец. Може да минат няколко месеца, преди страната да има ново правителство, тъй като преговорите между партиите могат да се проточат доста след изборите на 23 февруари. Дори и тогава конституционната дългова спирачка на страната, която ограничава разходите, вероятно ще ограничи възможностите за спешни мерки на новата коалиция. Понастоящем сериозните проблеми, които засягат Volkswagen, са едни от най-ясните индикации за икономическите затруднения на Германия. На фона на рязкото намаляване на печалбите, стабилизирането на продажбите в Европа и крахът на основния пазар на автомобилния гигант в Китай, от ръководството на компанията обявиха в края на миналия месец, че е планирано тя да затвори свои фабрики на германска територия. Първоначалните инвестиции в областта на технологии за електрически автомобили бяха повлияни негативно от забавяния и високи разходи, което доведе компанията да изоставане спрямо американския конкурент си Tesla и китайския конкурент BYD. Ако избраният за президент на САЩ Доналд Тръмп изпълни заплахата си за налагане на нови мита върху европейските вносни стоки, това ще влоши още повече трудната ситуация за работещите в германските заводи.

Предизвикателствата, пред които е изправена Германия, влияят осезаемо на Европа в момент, когато Франция, втората по големина икономика в ЕС, също е изправена пред ескалиращи сътресения. Там лидерката на крайната десница Марин льо Пен заплашва да свали крехкото коалиционно правителство на страната, като гласува против бюджета на министър-председателя Мишел Барние – ход, който би предизвикал несигурност и безпокойство на финансовите пазари. В Германия комбинацията от тежки икономически явления и политическа парализа разпалва гнева на гражданите преди планираните за 23 февруари предсрочни избори в страната. Това остро недоволство е особено вероятно да засегне Социалдемократическата партия (СДП) на канцлера Олаф Шолц, която традиционно подкрепя работниците и която вече се сблъсква с песимистични резултати от социологическите проучвания. Долна Саксония, където е базиран Volkswagen, остава крепост на партията, която е неразривно свързана с автомобилния производител. Държавата притежава 20% дял във Volkswagen, а премиерът на провинцията, политикът от Социалдемократическата партия Стефан Вайл, е член на управителния съвет на компанията. Предлаганите от Вайл решения са добре познати. Той иска да бъдат възстановени федералните субсидии за закупуване на електрически автомобили или да бъдат въведени данъчни стимули за потребителите. Социалдемократическата партия, заедно със Зелените, има стремеж да съживи енергоемката германска промишленост в по-широк план, като намали цените на електроенергията чрез субсидии. Въпросът, който веднага изниква, е дали подобни стъпки, дори ако политиците успеят да се споразумеят за тях, ще бъдат достатъчни предвид огромните структурни проблеми, пред които е изправена Германия в момента. В навечерието на изборите, на които крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“ вероятно ще заеме второ място, предвид резултатите от предварителните социологически проучвания, основните партии ще трябва да се справят с нарастващото разочарование на избирателите.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments