Институцията на омбудсмана изпрати до регионалното министерство становище по проекта за нов Закон за водоснабдяването и канализацията, обявен за обществено обсъждане.
Експертите на обществения защитник подчертават, че от години омбудсманът многократно отправя препоръки за приемането на нов ВиК закон, който реално да гарантира правото на потребителите на достъп до качествена услуга на икономически обоснована цена, включително обвързана с разходите за доставянето й. Позицията на Омбудсмана, изразена и в годишните доклади на институцията, неотменно е била за бърза и ясна процедура за прилагане на по-ниска цена на водата, когато тя не отговаря на нормативните изисквания за качество. Сред предложенията са и да се въведат мерки за подпомагане на уязвимите групи граждани, да се гарантира ефективен контрол върху дейността на ВиК операторите и да се определя социалната поносимост на цената на ВиК услугите на базата на надеждни данни и съобразно доходите на домакинствата.
„Тези препоръки се базират на системен анализ на проблемите, които гражданите адресират до институцията на омбудсмана в своите жалби. Само в периода 2020 г.-2023 г. общият брой на жалбите се е увеличил с 48%, като на първо място са сигналите срещу лошото качество на водоснабдителните услуги (42,23%), следвани от високи цени (22,68%), правото на достъп до услугата (12,26%), начисляване на разход вода „общо потребление“ (6,74%)”.
И в настоящото становище експертите на омбудсмана са категорични, че е необходимо да се предвидят изрично правила за ежегодно обвързване на цените на ВиК услугите с изпълнение на показателите за качество и ефективност, както и с налагането на санкции на ВиК операторите при неизпълнение на тези показатели.
Обръщат специално внимание и на факта, че през 2023 г. в институцията на обществения защитник са постъпили жалби за нарушено водоснабдяване и въведени водни режими в 19 области, в 78 населени места – данните са от Годишния доклад. Допълват и че на интернет страницата на регионалното министерство към 25 ноември т.г. е публикувана справка, от която ясно се вижда, че 255 430 потребители от 75 общини са с нарушено водоснабдяване,. Т.е. съгласно предложените текстове в Проекта, тези хора ще трябва да плащат цени за достъп до ВиК услуги без реално да ползват вода, което е крайно несправедливо.
„Освен това, по данни от преброяването на населението, проведено през 2021 г. от НСИ, около 38,9% или 1 657 741 жилища са необитаеми. Тези собственици на имоти, независимо че няма да ползват ежедневно ВиК услуги, също ще трябва да плащат цена за достъп.“
Екипът на омбудсмана смята, че така предложената цена за достъп отново не е обвързана със социалната поносимост на цената на ВиК услугите. Това означава, че цените за достъп могат да бъдат увеличавани без ограничения. Още повече, че в Проекта не е заложено предоставянето на „водни помощи“ за подпомагане на „уязвимите потребители“ – задача, която Народното събрание възложи на министъра на регионалното развитие и благоустройството с Решение, прието на 13 декември 2019 г. още от 44-ото НС, публикувано в ДВ, бр.100 от същата година.
„Проектът е базиран върху Стратегията за развитие и управление на ВиК в Република България за периода 2014-2023 г., но не става ясно направен ли е анализ на резултатите от прилагането на Стратегията, предвид настоящото критично състояние на ВиК сектора. Към Проекта няма представен правен, икономически, социален и технически анализ относно проведената до момента водна реформа в страната“, пише в становището. Затова експертите на омбудсмана настояват да се изготви изцяло нова Стратегия за развитие и управление на ВиК сектора в България, която да предложи действащи решения за излизане от водната криза и ефективна защита на интересите на крайните потребители.
Институцията на омбудсмана остро възразява срещу промяната на структурата на цените във връзка с въвеждането на отделни цени за достъп и изразходвано количество на куб. м за всяка от трите вида услуги – доставяне на питейна вода, отвеждане на отпадъчни води и пречистване на отпадъчни води.
В становището се посочва, че изискването да има един ВиК оператор в границите на една обособена територия е в противоречие с разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация – Общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Експертите обръщат внимание, че след принудително присъединяване на общини към асоциациите по ВиК, жителите им ще плащат по-висока цена на ВиК услугата, т.е. на единната цена, но без промяна на качеството й.
„Принципът на единна цена на ВиК услуга на административната област противоречи на принципа за възстановяване на икономически обоснованите разходи, съгласно чл. 85, ал. 1, т. 4 от Проекта. Смятаме, че е необходимо да се отчитат начините на доставяне на вода, за които се извършват съответно различни разходи от ВиК операторите. По-справедливо е да се въведе единна цена според начина на доставяне на водоснабдителната услуга на територията на ВиК оператора – единна цена при гравитачно, при помпажно и при смесено доставяне.“
Институцията на омбудсмана се обявява и срещу предложението гражданите да бъдат съдени за неизплатени малки суми по реда на чл. 410, ал. 1 от ГПК и настояват да се предвидят възможности за доброволно изпълнение, като например сключване на споразумение за разсрочено плащане на задълженията, включително преди да се пристъпи към съдебни действия да се предвиди процедура за доброволно уреждане чрез покана за доброволно изпълнение.
В становището се посочва и липсата на обосновка какво налага всички нови индивидуални водомери да бъдат с дистанционно отчитане, както и липсата на оценка за размера на допълнителната финансова тежест, която хората ще бъдат длъжни да понесат.
Не на последно място екипът на омбудсмана подчертава, че отчитането на общия и индивидуалните водомери задължително трябва да се извършва в един и същи ден по предварително съгласуван график, за който потребителите да бъдат информирани с поставяне на съобщение на сградата най-малко 3 работни дни предварително.
[…] […]