През миналата седмица Федерацията на транспортните синдикати /ФТС/ към КНСБ организира протест с настояване работодателят в „Столичен автотранспорт“ ЕАД да спази изискванията на Кодекса на труда и да започне преговори за сключване на Колективен трудов договор /КТД/ с проекта, одобрен от общото събрание на работниците и служителите /събрание на пълномощниците/ в дружеството.
Погрешно в публичното пространство бе разпространена информация, че причина за протеста е спор между синдикални организации в общинското дружество. Според КНСБ за по-голяма яснота считат, че е нужно да посочат детайлно какво предвижда Кодексът на труда в България относно преговорите за сключване на колективни трудови договори. В позицията пише:
„Съгласно чл. 51а, ал. 1 от Кодекса на труда, Колективен трудов договор в предприятието се сключва между работодателя и синдикална организация. Алинея 2 от същата разпоредба сочи, че проектът за Колективен трудов договор се изготвя и представя от синдикалната организация. Когато в предприятието има повече синдикални организации, те представят общ проект. В конкретния случай е важно да се уточни, че законът изрично посочва, че когато синдикалните организации не могат да представят общ проект, работодателят сключва Колективен трудов договор със синдикалната организация, чийто проект е бил приет от общото събрание на работниците и служителите (събрание на пълномощниците) с мнозинство повече от половината от неговите членове – чл. 51а, ал. 3 от КТ.
Тези законови правила гарантират, че трудовите отношения в „Столичен автотранспорт“ ЕАД се регулират прозрачно и законосъобразно, дори при хипотеза на разногласия между синдикалните организации.
Примерът на „Столичен автотранспорт“ ЕАД
В „Столичен автотранспорт“ ЕАД има повече от една синдикална организация, но те не успяха да постигнат съгласие за представяне на общ проект на КТД. Поради това беше проведена процедурата по чл. 51а, ал. 3 КТ.
На общо събрание на работниците и служителите проектът на КТД, представен от Федерацията на транспортните синдикати и Федерацията на транспортните работници (ФТР) към КТ „Подкрепа“, беше одобрен с мнозинство. В резултат на това, страните по КТД са именно тези синдикални организации.
Ето защо подчертаваме, че в случая няма спор между синдикалните организации. Става дума единствено за законово изискване работодателят да спази разпоредбите на чл. 51а, ал. 3 и да започне преговори със страните по одобрения КТД.
Какво означава това за останалите синдикални организации?
Дори ако някоя от синдикалните организации не е представила свой отделен проект на КТД, това не променя процедурата. Липсата на общ проект между всички организации означава, че се прилага чл. 51а, ал. 3. Работодателят няма право да пренебрегне одобрения проект, приет от общото събрание (събранието на пълномощниците) на работниците и служителите с мнозинство.
Случаят в „Столичен автотранспорт“ ЕАД показва как на практика се прилага чл. 51а от Кодекса на труда. Липсата на общ проект между синдикалните организации не спира процеса на сключване на КТД, а активира процедурата по чл. 51а, ал. 3 КТ. Така се гарантира, че интересите на работниците и служителите са защитени и че трудовите отношения в предприятието остават регулирани.
Работодателят е длъжен да зачете волята на общото събрание (събрание на пълномощниците) и да стартира преговори с одобрените страни по проекта на КТД. Това не е въпрос на избор, а на спазване на закона.“
На 27 декември спират водата в част от центъра на София. Кога ще я пуснат пак?