Кирил Начев: Бургас може да привлече яхтсмени от цял свят, но не го прави

0
208
Кирил Начев
Снимка: Средна европейска класа

Кирил Начев е автор на филми, риболовен гид, мореплавател, яхтсмен и строителен предприемач. Зад гърба си има един мандат като общински съветник от листата на ПП „Средна европейска класа“. В тази предизборна кампания подкрепя кандидата за кмет Константин Бачийски и отново е част от хората, устремили се към Общинския съвет.

Кой е Кирил Начев?

Бургазлия. Морски човек, мореходец. За всички години, които съм пътувал с моята яхта, съм разбрал, колко далече сме ние бургазлии от морските хора.

Ние категорично сме се обърнали с гръб към морето. Вижте града ни – все още няма нормален достъп до морето. При всякакви ремонти на пристанището достъпът се затваря, без да се осигури алтернативен такъв.

Продължаваме да нямаме достъп до Пристанището, а аз искам да развивам морски туризъм. В него има много логика и смятам, че е много по-доходоносен, отколкото този, към който се целим – круизния.

Със сигурност можем да успеем да привлечем в региона яхтсмените, на които вече Гърция им е омръзнала. Вярно е, че Гърция е по-хубава във ветроходно отношение от нашето крайбрежие, но те наемат лодки вече 10 години подред – по два-три пъти на година, омръзна им. Абсолютно е логично според мен, ако наемат лодки в Гърция и Хърватска, да дойдат и тук.

Но ние не можем да ги посрещнем. Това ми е болна тема, защото съм вече на 55 години и е очевидно, че няма да мога да развия таланта си и знанията си от дете. Дори застрахователите, които застраховат морски съдове, имат специални изисквания, когато минават от Босфора насам. В повечето случаи не ги пускат. А ако ги пуснат, ще е срещу допълнителна премия.

Т.е. хората от вашия бранш губят и Общината губи заради по-малко приходи и по-малко данъци ли?

Бях решил да не участвам в тази предизборна надпревара, тъй като регистрирам гръцка компания. Няма как – тази година дори имам акт, защото не съм много изряден с гръцкото законодателство по отношение на съдовете, с които оперирам. Те са под български флаг. Ще ги рефлагирам и ще регистрирам гръцка фирма. Гърците са много стриктни в това отношение – трябва да имам адресна регистрация там, да имам партида за ток и за вода. Т.е. принуден съм от обстоятелствата, тъй като това няма как да се случи у нас. И както гордо съм развявал българският флаг 13 години вече, така ще ми се наложи, за съжаление, да вдигна гръцкия и да свържа името си с това. Аз съм име и съм един от най-добрите риболовни гидове в Средиземноморието. Известен съм с това. Но ще ми се наложи да рефлагирам лодките си и да се наместя в гръцкия бит.

Този ваш бизнес трябва да стане гръцки, само защото няма подкрепа тук?

Община Бургас прави, каквото може. Дори не вярвах Морска гара да стане факт. Дори в мечтите ми не съществуваше това пристанище. Макар че мога да Ви покажа видео какво правят вълните моята яхта – 39-футова лодка, 11 метра. Всеки момент щеше да потъне, все едно е орехова черупка. Пристанището ни не е защитено, а се води яхтено пристанище. Много има да се работи там. Няма да стане в рамките на моя живот. И аз или трябва да си зачеркна таланта и знанията, или да се преместя.

Какви модели бихте искали да приложите в Бургас от това, което сте видели в другите страни? Какви ще са Вашите предложения като общински съветник?

Те са много дребни неща, които трябва да се направят, за да извикаме тук яхтсмени, които са авантюристи. Особено сега, когато всички казват, че се задава криза, сигурен съм, че много хора ще си напуснат работните места и ще тръгнат по света. Защото това е криза за капитала, а не за това, че човек няма пари да харчи за хобитата си. Съседството с Грузия и Крим е много добре в това отношение, защото те са приключенските граници на яхтсмените, които плават в европейски води. Те биха дошли – за тях Грузия и Крим са много интересни, много интересни сме им и ние.

Трябва много малко неща да се направят, за да тръгне тук такъв вид чартърно плаване. Нямаме пристанища, не сме се разбрали с рибарите още, че трябва да си осигуряват мрежите, че не могат да ги пускат, където им падне, че трябва да са обозначени, че трябва да имат радио буйове. Колко да е трудно това? За нашите рибари най-често срещаният буй е десетлитрова пластмасова бутилка. Имаме достатъчно ятхени пристанища, просто трябва да ги пооправим. Яхтеното пристанище в Св. Влас е истинско бижу. Можем да тръгнем с него напред, като презентираме нашето Черноморие. То е много луксозно, има настроение там – хубави жени, скъпи коли. Това е нещо, което привлича. Такива пристанища има на много малко места. Яхтеното пристанище в Сарафово е хубаво. Трябва и в Бургас да има.

Как един неспокоен дух като Вашия, в един момент се приземява кротко в Общинския съвет на Бургас? Как се чувствахте там през изминалите четири години и защо бихте продължили?

Продължавам, защото Константин Бачийски ми е приятел.

Как бихте гарантирали с името си за него? Какво бихте казали на бургазлии, които не го познават?

Бачийски е човек, който си държи на думата и гори в това, което прави. Това е човек, който ще се раздаде и ще се разкъса на парчета, за да свърши нещо и да остане след него нещо в историята.

Твърде млад е и много от нещата може да са проба-грешка, но този устрем, който той притежава, не мисля, че го виждаме някъде другаде. Жертвоготовен до безразсъдство, смел. Категоричен съм, че си струва да се гласува за него. Ние сме късметлии по отношение на кметове, но мисля, че ще си повишим късмета, ако му дадем шанс.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments