Facebook отменя проверката на фактите на публикуваното от потребителите съдържание. Това написа в свой коментар по въпроса именно в социалната мрежа депутатът от „Демократична България“ /ДБ/ Божидар Божанов. Той подчерта, че промените съвпадат с идването на новата власт в САЩ. И още:
„Фейсбук променя механизмите за филтриране и промотиране на съдържание и отменя проверката на фактите. Това съвпада със смяната на властта в САЩ. Има сериозен проблем, ако отношението към свободата на словото зависи от властовата конюнктура – и в двете посоки, т.е. както заради това, че се е стигнало до свръх-филтриране, така и за преминаване към модела на Мъск от X, след като Мъск идва на власт.
Друго, което научаваме от съобщението на Мета е, че са ползвали автоматизирано цензуриране, което отричаха.
И при кореспонденцията с мен като министър, и при изслушване на тема модерация, което организирахме, отказаха да дадат детайлна информация за това как модерират и ползват ли автоматизирани средства.
Европейското законодателство предвижда външни проверители на факти, така че промяната ще важи само в САЩ. Няма да навлизам във въпроса с проверката на фактите, но смятам, че този подход не решава проблема с дезинформационните кампании на злонамерени държави, най-често промотирани с тролове.
Докато някой провери фактите, информацията вече е в главите на хората. А и проблемът е в координираното разпространяване на внушения и полу-истини, където проверката на фактите „се чупи“ и където е сивата зона на цензурата, която е най-страшна.
Промяната на политиката за модерация, за ограничаване и промяна в алгоритмите за промотиране не бива да зависи от политическата конюнктура. Платформите не могат да носят отговорност за съдържанието в тях (такива са правните режими и в САЩ, и в Европа).
Но трябва да помислим за носене на отговорност за алгоритмите за препоръчване на съдържание. Няма значение дали 10 човека са публикували някоя тъпотия. За отговорността на платформата има значение по какви критерии промотира съдържание. И над кой праг на промотиране/препоръчване следва да носи отговорност за промотираното съдържание.
Ефектът на алгоритмите за промотиране/препоръчване/подбор на съдържание е, че лесно се стига до ехо-камери, онлайн истерии, злоупотреби от тролски ферми и ограничаване на достъпа до алтернативното мнение не чрез цензура, а просто с максимизиране на взаимодействието със съдръжание (с цел рекламни приходи).
Тези алгоритми често са черни кутии – изкуствен интелект (още от преди ChatGPT), който по непрозрачен (дори за своите разработчици начин) предпочита едно съдържание пред друго. Ако регулираме нещо в социалните мрежи, според мен трябва да е това – отговорността за поведението на алгоритмите за промотиране и препоръчване на съдържание.
А „махалото“ във Фейсбук, поне в САЩ, явно се тласка в другата посока – нещо напълно очаквано. И нещо, което в Европа трябва да ползваме, за да не позволим политическата конюнктура да влияе на това как се разпространяват идеите.“
Обединени спортни клубове ЦСКА: Успехът на Алберт Попов е въпреки държавата