Педагогически съветник пред Искра.бг: Оценките за поведение няма да имат ефект, ако няма конкретни санкции

Педагог предлага въвеждане на Етична комисия и глоби

0
89
Учител
Учител. Снимка: Freepik.com

Идеята за въвеждане на оценки за поведение в училищата предизвика разнопосочни реакции сред педагози, родители и ученици. В редакцията на Искра.бг педагогическият съветник Младена Германова-Шуманова коментира предложението, подчертавайки, че без реални санкции оценката за поведение ще бъде безполезна.

„В съвременната училищна система оценката за поведение не би имала значителна тежест, особено предвид факта, че много ученици приемат двойката като „хубава оценка“, коментира педагогът. Според нея, за да се постигне реален ефект върху дисциплината, е необходимо не просто да се въведат оценки, а ефективен механизъм за санкции.

Германова-Шуманова предлага създаването на Етична комисия във всяко училище, която да разглежда нарушенията на правилата и етичното поведение. Комисията ще заседава веднъж месечно и ще налага съответните санкции въз основа на тежестта на нарушенията.

Кой ще бъде санкциониран?

– Ученици, които нарушават правилата – например при агресия към учители или съученици.
– Родители, които не съдействат за коригиране на поведението на децата си.
– Учители, които демонстрират неетично отношение към ученици или родители.

„Контролът върху дисциплината трябва да е всеобхватен – ако един ученик проявява агресия, а родителят не съдейства, то и той трябва да носи отговорност. Ако учител прояви неуважително поведение към дете или родител – също“, обяснява педагогическият съветник. Предложението включва и налагането на финансови глоби като възпитателна мярка, което предизвиква сериозен дебат. Според Германова-Шуманова, глобите ще възпитават чувство за отговорност у всички страни – ученици, родители и учители.

Етичната комисия ще бъде съставена от:

– Директора на училището;
– Педагогическия съветник;
– Председателя на Обществения съвет;
– Представител на ученическия съвет.

Тази структура има за цел да гарантира справедливост и безпристрастност при вземането на решения. Идеята за налагане на санкции и глоби в училище несъмнено предизвиква разнопосочни реакции. Поддръжниците на подобен подход смятат, че той ще въведе ясни правила и дисциплина, докато противниците му твърдят, че глобите могат да създадат допълнително напрежение в училищната среда.

„Етичната комисия не трябва да бъде инструмент само за наказания, а и за превенция. Ако всички – ученици, родители и учители, са ангажирани в изграждането на по-добра училищна среда, проблемите ще намалеят“, заключава Германова-Шуманова.

Оценките за поведение може да изглеждат като добра идея на хартия, но без ефективни механизми за контрол и санкции, тяхната ефективност е под въпрос. Въвеждането на Етична комисия и дори финансови глоби е предложение, което може да раздели мненията, но със сигурност ще отвори важен дебат за дисциплината и етиката в училище.

Въвеждат оценки за дисциплина в училище?

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments