Планираното повишаване на данъците за автомобили в предлагания от общинската администрация вид няма да доведе до подобряване на екологичната обстановка в Бургас. Около тази позиция се обединяват членовете на групата съветници на ПП „СЕК“.
Константин Бачийски и колегите му Кирил Начев, Георги Събев, Христина Секлемова и Красимир Калудов предлагат, ако новият размер на данъците бъде приет от общинския съвет, допълнителните приходи, които са генерирани от увеличението, да постъпват в нов „зелен фонд“.
Според тях събраните средства от увеличените налози, които според прогнозите на вносителя през 2020 година могат да достигнат около 500 000 лв. над досегашните, би трябвало да се използват като финансов ресурс за прилагане на различни мерки и чрез тях да се подобри екологията в Бургас.
В момента притежателите на най-старите автомобили в движение заплащат около 37 лева данък годишно, а се очаква след повишаването сумата да достигне 41 лева.
„Не мисля, че заради тази разлика от 4 лева някой бургазлия ще се откаже да управлява своята петнадесет или двадесет годишна кола.“, коментира Константин Бачийски.
Водачът на групата съветници от ПП „СЕК“ е убеден, че хората шофират стари автомобили, не защото не желаят да закупят нови, а просто защото не разполагат със средства за такава покупка.
Бачийски и колегите му прогнозират, че дори и да бъдат въведени още по-строги мерки по отношение на данъците върху моторните превозни средства, обновяването на автомобилния парк в Бургас ще отнеме много дълго време, а въздухът в близките години няма да стане по-чист.
Създаването на „зелен фонд“ може да се случи с одобрението на общинския съвет и отново най-важният орган на местното самоуправление може да реши за какво да се изразходват натрупаните средства в него.
Идеята е допълнително събраните пари от налозите да бъдат реинвестирани целенасочено в екологични инициативи за подобряване на качеството на въздуха в града.
Една от възможностите е част от парите във фонда да бъдат отделени като субсидия за покупка на електромобили от страна на жители на община Бургас или да бъдат насочени към обновяване на общинския автомобилен парк с електромобили.
Друга алтернатива е чрез „зеления“ фонд да се осигури финансов ресурс за залесяване на различни зони на града или за други инициативи.
„Органите на КАТ подават информация за всеки автомобил през коя година е произведен, колко киловата е мощността на двигателя, кой автомобил притежава ЕВРО 1, ЕВРО 2, ЕВРО 3 , ЕВРО 4 или повече. На тази база размерът на данъците за автомобилите се определя от общината. Администрацията знае в детайли размера на платените данъци досега и лесно може да изчисли параметрите на допълнителните постъпления след увеличението. Ако собственикът на един автомобил е заплащал 100 единици данък до момента, а през 2020 ще заплаща до 110 единици, разликата от 10 единици лесно може се пренасочва в новия „зелен фонд“ – обяснява технологията на събиране на средства във фонда Константин Бачийски.
Съветникът отказва да приеме твърденията на администрацията, че ще е трудно да бъде установена с точност разликата между постъпленията от досегашните данъци и приходите от новите нива и дори е готов да предложи работещ алгоритъм за точно изчисление на допълнителните средства.
В ПП „СЕК“ смятат, че създаването на „зелен фонд“ ще даде възможност и на общинската администрация да разполага със средства за свои екологични инициативи и реално да се подобри екологичната среда, а не само това да бъде претекст за събиране на повече пари от общината.