Най-често потребителите се оплакват заради затруднения при уреждане на рекламации на различен тип стоки. Това коментира главният директор „Контрол на пазара“ в КЗП Игнат Арсенов за „БНТ“. По думите му данните са актуални, както за направените покупки през празниците, така и за тези през цялата година.
Преобладават случаите, при които стоката е проявила някакъв дефект. Има рекламации и когато сме купили продукт онлайн и той не съответства на договора – като например не е рекламираният цвят или размер. При подобен случай можем да го върнем и да поискаме поръчаното, а всички разходи по доставката се поемат от търговеца.
Препоръчано е рекламацията да бъде направена писмено, а търговците са длъжни да я приемат и да я отразят в регистър, както и да предложат замяна или ремонт, извършен в срок от 1 месец.
Парите на потребителите могат да бъдат върнати, ако след 3 ремонта продуктът продължава да дава макар и различни дефекти и не може да бъде поправен.
Не се изключва вероятността в Комисията да постъпят още жалби по повод покупките от Коледа и Нова година.
В момента продължават част от документалните проверки по някои от тях. Пример за това е сигнал за истинността на определено намаление. При други случаи също трябва да се съберат допълнителни доказателства и информация – например дали една стока е доставена навреме или след отказ от страна на клиента, търговецът е забавил връщането на парите.
„В повечето от случаите се оказва, че потребителите основателно са потърсили правата си“, отчете експертът.
Жалбите са предимно след пазаруване от физически магазини, но зачестяват и тези след пазаруване през интернет. По думите на Арсенов статистиката показва, че пазарувайки онлайн, потребителите не са толкова внимателни и често са заслепени от много ниски цени. Това обаче било индикатор, че сайтът може да е фалшив.
В коректните сайтове обикновено няма правописни грешки, данни за търговеца и координати за връзка с него са достъпни, включително за физическия му адрес.