Българските онлайн търговци нарушават по-малко правилата от останалите в Европейския съюз. Това показва ежегодно общоевропейско проучване, съобщиха от Комисията за защита на потребителите. Според данните на ЕС две трети от проверените оналайн магазини от всички държави-членки не се съобразяват с основните правила на потребителите.
Кампанията е обхванала 500 електронни магазина в ЕС. В тях се предлагат дрехи, стоки за бита, мебели и обувки, както и електрически уреди. Всяка от държавите-членки е проверила по 21 сайта за наличието на определена информация в тях. Тя е задължителна по закон.
Преобладаващото нарушение е неспазването на едно от най-новите изисквания на европейското потребителско законодателство – да бъде поставена връзка към платформата за онлайн решаване на спорове. Често липсва и информация за правото и начина, по който може да бъде развален един договор в рамките на законния срок от 14 дни. Освен това често не се посочват и таксите, които се начисляват допълнително към посочената цена.
В България нарушенията са същите, но се срещат по-рядко, обясни председателят на КЗП Димитър Маргаритов. И допълни:
„Бях изненадан, че в общоевропейски план се установяват толкова много на брой и то свързани с основните потребителски права нарушения, тъй като в по-развитите пазари има много и големи играчи в онлайн средата.“
Според Маргаритов неговите колеги от другите европейски държави ще вземат мерки след излизането на това изследване и нарушенията и в тях ще намалеят в бъдеще.
Той подчерта, че независимо от това, че онлайн търговците понякога имат провинения, основният проблем остават сайтовете-фантоми. Обикновено те изглеждат по много различен начин от реалните. Затова според Маргаритов запознаването на обществеността с правилата, на които трябва да отговаря един онлайн магазин, ще помогне на потребителите да различават истинските от фантомните.