70 нови детски градини ще бъдат построени през следващите 3 години. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. За тях има отпуснати 140 милиона лева. Недостигът в момента е предимно в някои цигански села и в големите градове, най-вече в София, обясни той пред „бТВ“.
Най-много места липсват за 3-годишните деца.
Министърът коментира тези данни в контекста на намерението да бъде въведено задължително образование за 4-годишните. Той обясни, че и в момента 78% от тези деца посещават градина. Тези, които не го правят, са предимно от семейства, които не говорят български език. Затова е важно и тези деца да бъдат приобщени към системата на образованието, за да бъдат интегрирани в обществото.
Вълчев посочи, че тази мярка е популярна в повечето европейски държави и даде за пример Франция, където наскоро възрастта за задължително посещаване на учебно заведение е била свалена на 3 години.
В столицата и останалите големи градове нямало проблем мярката да бъде приложена. В София затруднението идва единствено от липсата на достатъчно места. Вълчев посочи, че над 400 000 души са се заселили в столицата през последните десетилетия и няма как това да не даде отражение.
От неговите думи стана ясно още, че 100 милиона лева годишно ще се отпускат на системата за предучилищното образование по мярката за ранна предучилищна подготовка.
Що се отнася до напрежението около малките матури, на които диктовката ще бъде от аудиофайл, министърът посочи, че това не трябва да притеснява нито един родител. Той изрази безпокойство от създалото се напрежение. Министърът призна, че е имало комуникационен проблем, защото това не е стигнало навреме до регионалните инспекторати, но има още 2-3 месеца, за да се правят упражнения. Той подчерта, че всички деца трябва да са поставени при равни условия и затова е важно диктовката да бъде именно на аудиофайл. Според него дикцията на четящия е добра и е съобразена с нивото на децата от четвърти клас.
Министърът коментира и сексуалното образование във връзка със скандалния случай в Перник. Според него такова трябва да има и то не трябва да бъде закъсняло. Той посочи, че най-подходящо е да започне да се преподава от трети или четвърти клас, защото децата са изложени неконтролируем информационен поток от всякакви източници.