Кметовете ще търсят кой да замести „Лафка“ по спирките на градския транспорт, след като в неделя веригата съобщи, че прекратява оперативната си дейност. Градоначалникът на Пловдив Здравко Димитров обясни за „24 часа“, че ако сегашният концесионер на спирките в града на тепетата се откаже, ще се обяви нова процедура. По думите му обаче все още нямал уведомление.
Димитров подчерта, че трябва да има фирма, която да се грижи за павилионите – в Пловдив те са 500, като 314 са отдадени на концесия. Според договора концесионерът е този, който е длъжен да поддържа спирките, където гражданите чакат рейс. Те са стъклени и често стават обект на вандалите.
Възможно е и казусът с пловдивските спирки да се заплете, алармират общинарите. Първата концесия беше с „Елиза 1999“ през 2003 г., когато кмет беше Иван Чомаков. Според договора фирмата трябваше да ремонтира спирките, но това не се случи. Концесионерът само прибираме наемите, без да полага грижи за съоръженията.
От 2012 година павилионите бяха поети от „Лафка маркет“. Тогава общината подписа анекс към концесионния договор, като го удължи с 20 години. Тогава бяха сменени 314 спирки, а на ключовите места бяха поставени и павилионите „Лафка“. Годишната концесионна вноска е 71 хиляди евро.
И в Шумен се подготвя нова процедура за част от спирките, които се стопанисват от „Лафка“, където договорът е за 10 години. Към момента веригата си е платила всичките наеми към общината.
Обектите по спирките на градския транспорт на „Лафка“ в Русе са 70. Засега не се знае как ще процедира общината, ако те не бъдат отворени.
В морската ни столица Варна „Лафка“ не е концесионер на спирките. Договорите на общината са с фирмите „Одесос М“, „Ди Прес“, „ВаКом“, „Фактор плюс“.
Управителят на „Одесос М“ отбеляза, че имат дългосрочен договор с „Лафка маркет“, но ако се наложи, ще сключат нов с друг обект.
От „ВаКом“, които са концесионер на спирките по пътя за Златни пясъци, казаха, че спирането на веригата няма да даде отражение върху работата им и ще продължат да изпълняват ангажиментите си.
Заместник-кметът в Бургас Красимир Стойчев подчерта, че затварянето на „Лафка“ няма да се отрази върху градския транспорт в града. Той уточни, че в павилионите не са се продавали билети и карти, а и не на всички спирки в Бургас имало павилиони на „Лафка“.
Оказва се, че и в Смолян няма да е проблем затварянето на веригата, тъй като в града имало само 2 павилиона.
Началникът на кабинета на кмета в Пазарджик Ива Забуртова посочи, че и в техния град няма да има проблеми.
На уебсайта на „Лафка маркет“ е съобщено, че оперативната дейност на фирмата се преустановява заради промяната в Закона за хазарта. Това значително намалявало приходите им и водело до невъзможност за нормално функциониране на павилионите.
От „Лафка“ посочват, че имат достатъчен финансов ресурс, за да погасят задълженията си в кратки срокове. Последният финансов отчет – за 2018 година, сочи, че компанията има налични над 8 милиона лева, а чистата печалба е била над 5 милиона лева.