Фючърсната цена на портокалите се повиши с 20% през този месец, след като потребителите се пренасочиха към по-здравословни продукти на фона на разпространяващата се пандемия от коронавирус, пише „BBC“.
Докато търсенето се увеличава, предлагането се сблъсква с производствени проблеми, свързани с доставянето на продуктите, които са породени от световните мерки за ограничаване на заразата. Това доведе до очаквано през следващите месеци повишаване на така наречената фючърсна цена на портокалите, която включва транспортните разходи по дистрибуцията на продуктите.
Сокът от портокал е сред най-активно търгуваните продукти през тази година.
“Пандемията от коронавируса удари както предлагането така и търсенето на портокалов сок. Имунно-стимулиращите качества на портокалите са основната причина за повишеното търсене, докато същевременно няма достатъчно въздушен транспорт, който да снабди пазара с продукта”, коментира Стивън Инс, главен световен пазарен стратег към брокерската фирма “AxiCorp”.
От друга страна предлагането се сблъсква с проблеми като недостиг на работници, тъй като плантациите въвеждат мерки за социално дистанциране на персонала.
„Търговците се чудят дали ще има достатъчно работници да обслужват плантациите във Флорида и Бразилия”, коментира Джак Сковил от търговската американска компания “Price Futures Group”.
Фючърсите на портокаловите сокове регистрираха най-големите си ръстове от октомври 2015 насам, докато световният пазар на акции се свиват драстично. Лондонският борсов индекс “FTSE 100” беляза спад от 13% през миналия месец, докато на Wall Street основният индекс “Dow Jones Industrial Average” се понижи с повече от 16%. На въпроса дали ръстът в очакваната цена на портокалите означава задължително повишаване цените на крайния продукт, Инс отговори:
“Ефектът в повишаването на цената ще се предаде бързо по линията, тъй като производителите ще компенсират ръста в транспортните разходи с повишаване на цените за крайния потребител.”
Повечето стоки имат фючърсна цена, която може да се търгува на финансови пазари като International Exchange (ICE). Фючърсните договори помагат на компании да фиксират цената на даден продукт, за да се предпазят от непредвидени спадове в цените.
Фючърсните договори са типични за хранителни продукти като портокалите и брашното, тъй като са особено податливи на неочаквани ценови промени, породени от лоши реколти и климатични бедствия.
Превод: Ивайло Йотов