Върховната административна прокуратура (ВАП) сезира Комисията за защита на конкуренцията, която трябва да прецени дали да образува производство с предмет – как се образуват цените на течните горива при продажбата им на бензиностанциите у нас.
Преписката в държавното обвинение е образувана по повод установено значително намаление на стойността на суровия петрол в световен мащаб (с 47,4 процента) според данните на Агенция „Митници“ и спадането на цените на течните горива у нас с едва около 11 процента.
На ВАП е известно, че точната величина на цената, за която се продават/закупуват въпросните горива, не подлежи на административно регулиране. Независимо от това, същината на данните е такава, че трябва да се изключат всякакви съмнения относно наличие на т. нар. „съгласувани практики“ на лицата, които преимуществено предлагат на пазара такива продукти (от рода на големи вериги бензиностанции с обекти в цялата страна и др.) в противоречие с изискванията на конкуренцията и на свободната инициатива в стопанската дейност.
По силата на чл.101, т.1, б.„а“ ДЕО се забраняват като несъвместими с вътрешния пазар всички споразумения между предприятия, решения на сдружения на предприятия и съгласувани практики, които биха могли да засегнат търговията между държавите-членки и които имат за своя цел или резултат предотвратяването, ограничаването или нарушаването на конкуренцията в рамките на вътрешния пазар, и в частност такива, които пряко или косвено определят покупни или продажни цени или други условия на търговията.
Идентична е регламентацията в националното право – чл.15, ал.1, т.1 ЗЗК, като определени правила се съдържат и в други разпоредби – да речем, чл.21, т.1 от закона.
Правомощията за контрол, налагане на санкции и постановяване на прекратяване на нарушения са възложени на КЗК – чл.70 – чл.77, чл.100 и сл. ЗЗК и др.
За взетите решения и предприетите мерки, ВАП изисква от КЗК своевременна информация.