Коронавирусът доведе до редки икономически сътресения в принципно стабилната чаена индустрия, след като ограничителните мерки върху световната работна ръка доведоха до ограничаване на доставките, докато търсенето на топлата напитка продължава да расте в условията на здравна криза, пише „BBC“.
Пет страни произвеждат 82% от общия износ на чай в света – Китай, Индия, Кения, Шри Ланка и Виетнам. Наложените стриктни мерки за ограничаване на движението в страните вече възпрепятстваха първата беритба и забавиха доставките с повече от месец, което съответно доведе до ръст в пазарната цена на чая.
Ограничената работна ръка в комбинация с необичайно ниските за сезона температури са сред основните причини за по-слабата реколта в Китай от тази година. Със сходни проблеми се сблъскват и другите два топ производителя в света – Индия и Шри Ланки.
Директорът на Чаения борд на Индия Прабхат Безборуа прогнозира добивът в страната за тази година да се свие с 9% или 120 милиона килограма. Сред част от причините, които изтъква са карантината, която възпрепятства брането на най-ценната първа реколта, след което принуди производителите да работя на половината от обичайния си капацитета.
Международният чаен комитет (ITC) прогнозира износа на чай от Индия да се свие със 7%.
По данни на Министерство на търговията на Индия износът на чай в страната се е сринал през месец март с 34% и с близо 50% в Шри Ланка.
Надеждата в Кения, която е и най-големият износител в света и където има най-малко последици за ранната мартенска беритба. По данни на Международния чаен комитет Кения има шансове за 15% ръст в добива на чай от тази година.
Добивът във Виетнам също се очаква да остане незасегнат от кризата, но страната е сравнително малък производител.
Въпреки това местните производители във Виетнам започват да усещат последиците, като същевременно запасите в Южна Азия продължават да намаляват.
“Доставките от Индия биват забавени с повече от месец, като от друга страна започваме да се сблъскваме с проблеми при снабдяването с чай от други страни и по-конкретно от Шри Ланка“, обяви “Орими Трейд” – най-големият производител на чай в Русия.
Цените на суровия чай, какъвто внася и Русия, скочиха с повече от 30% в сравнение с нивата си отпреди пандемията.
На вятъра
Плантациите в региона на Тигровите полета в Дарджилинг, където се отглеждат и едни от най-скъпите сортове чай в света, се сблъскаха със затруднения при беритбата на първата реколта, след като Индия нареди 1,3 милиарда души да останат по домовете си до 3 май. В страната има сериозни опасения за крехката здравна система, която може да срине под натиска на заразата, която вече достигна до 31 000 души в страната.
Добивът от второто бране се очаква да е с най-малко 10% по-слаб, като следващите беритби едва ли ще могат да компенсират загубите, коментира директорът на Чаения борд на Шри Ланка Джаямпати Молигота.
Турция, която е сред топ консуматорите на чай в света, при нормални условия е способна да задоволи местното потребление, но страната също се изправя пред проблема с недостига на работна ръка.
Местните производители в страната разчитат на евтина работна ръка от Грузия и Азербайджан, като тази година се наложи да ползват местни неопитни работници, което също може да допринесе за свиване на добива.
Имуностимулант
Възпрепятстваните доставки на чай се случват на фона на повишено търсене вследствие на милионите хора, които останаха по домовете си.
Чаят е втората най-често консумираната напитка в света след водата и е предпочитана от мнозина заради здравословните й ползи и ниско съдържание на кофеин.
“Търсенето на чай е по-високо отпреди… като чаят в комбинация с лимон е сред най-популярните имуностимуланти в Русия”, коментира Рамаз Чантурия от руската Асоциация на производителите на чай и кафе “Rusteacoffee”. В страната, която е сред големите износители на чай, има над 93 000 потвърдени случая на коронавирус и над 800 починали.
Същевременно обаче представители от бранша и Международният чаен комитет не очакват пикът в търсенето да се задържи в дългосрочен план, като напомниха, че през 2019 е имало излишък на чай. От друга страна проблемите с доставките се очаква да продължат и в близкото бъдеще.