Според ново преразглеждане твърденията на нефтените и газовите компании, че ограничават въглеродните си емисии в съответствие с нетни нулеви цели са преувеличени, пише “BBC”.
Независим анализ на шест големи европейски корпорации потвърждава, че те са направили големи стъпки по отношение на CO2 наскоро. През април Shell стана последната, която обяви амбициозни планове да бъде на нула при оперативните си емисии до 2050 г. Но авторите твърдят, че никоя от компаниите все още не е приведена в съответствие с целта за температура от 1.5 градуса по Целзий.
Учените твърдят, че глобалната температура не трябва да се повишава с повече от 1,5 градуса до края на века, ако светът иска да избегне най-лошите въздействия от изменението на климата.
Изследването е проведено от инициативата за преходен път (TPI), ръководена от инвеститорска група, която проучва как компаниите се подготвят за преминаване към икономика с ниски въглеродни емисии.
Zeromeans Goingnet премахва толкова емисии, колкото са произведени.
TPI установи, че връзката между нефтената и газовата индустрия и изменението на климата се развива бързо през последните три години.
В Европа през 2017 г. никоя европейска компания не си е поставила цели да намали въглеродния интензитет на енергията, която доставя.
Днес всичките шест компании, оценени от анализа, имат цели и планове.
През последните шест месеца, твърдят авторите на доклада, климатичните амбиции сред тези компании са се покачили значително.
През февруари новият ръководител на BP Бернар Луни се ангажира да намали нетните емисии от въглерод до нула до 2050 г. или дори по-рано. Отивайки доста по-далеч от своя предшественик, Луни заяви, че до средата на този век BP ще намали интензитета на емисиите от продадените си продукти с 50%.
Според този нов анализ BP и австрийската компания OMV са единствените две нефтени и газови компании от шестте разгледани в доклада, които не са успели да се приведат в съответствие с целите на Парижкото споразумение за климата.
“Достатъчно ли е? Не, не е”, каза Адам Матюс, съпредседател на TPI.
“Има такива, които имат по-всеобхватни ангажименти, които ги поставят на път, много по-близък до две степени, отколкото някои от другите.”
Shell се класифицира като най-амбициозната от оценяваните компании и е най-близката до сценария на затопляне с 2 градуса по Целзий.
Въпреки заявения ангажимент на Shell да има бизнес с нулева енергия до 2050 г., TPI казва, че “твърдението, че ще бъде приведен в съответствие с климатичния сценарий 1.5 градуса, не е в съответствие с нашия анализ”.
Авторите казват, че не са успели да оценят плана на Shell да продава само своите енергийни продукти на компании, които са ангажирани с нетна нула.
“Все още не можем да го определим количествено”, каза Адам Матюс.
„Но това потенциално е много важно. И това ги подтиква към един вид и половина степен на затопляне, което е еквивалентно на нетната нула.“
Според авторите истинска нетна нулева стратегия за средната европейска нефтена и газова компания би изисквала 100% намаляване на емисиите в периода отсега до 2050 година.
TPI посочват, че всички планове, които са оценили, до известна степен зависят от технологията за улавяне и съхранение на въглерод (CCS) и решения, базирани на природата, като засаждане на дървета.
“Има много значими предположения, които се нуждаят от допълнително проучване”, каза Адам Матюс.
“И очевидно се нуждаем от по-голямо разбиране на ролята, която те ще играят за осъществяването на тези стратегии.”
Четири от оценяваните компании – Shell, Eni, Total и Repsol, сега са приведени в съответствие с целите на Парижкото споразумение за климата.
Авторите обаче очертават рязък контраст между действията на тези европейски компании и производителите на нефт и газ в САЩ.
Нито една от десетките американски корпорации за изкопаеми горива няма публични оповестявания относно климатичните промени, сравними с Европа, за които TPI твърди, че предизвиква безпокойство.
“Ние просто не знаем какви са намеренията им по този въпрос, което представлява по-голям финансов риск за нас”, каза Адам Матюс.
“Продължаваме да се занимаваме, но ангажиментите са ограничени. Идва момент, в който трябва да направите много ясни заключения.”