След като глобалната пандемия от коронавирус връхлетя Съединените щати и редефинира трудовата реалност в страната, милиони хора, сред които и изпълнителни директори, се озоваха в един нов и напълно непознат свят на виртуална комуникация.
За много офис служители, които успяха да избегнат историческите съкращения в Америка, се оформи една нова дигитална фирмена култура. Култура, която предоставя редица предимства и безценна възможност да се преосмисли в основи организацията на труда и комуникацията между служителите.
Пандемията подтикна работодателите към адаптивност и гъвкавост, които обаче може да се задържат и за годините след пандемията.
Наскоро “Business Insider” попита над 200 директора на едни от най-големите компании в света, как новият коронавирус е трансформирал бизнеса им. Много от тях споделят, че смятат да задържат и за в бъдеще свободата на служителите да избират кога и от къде да работят. Също така предвиждат, че ще се създават все повече онлайн инструменти за организиране на работния процес и че работна атмосфера ще става все по-мотивираща за служителите.
“Трудно е да се изтъкват предимства на криза, която коства толкова много животи и постави на тежко икономическо предизвикателство толкова много семейства”, коментира за “Business Insider” Лий Олески изпълнителен директор на финансовата компания “Tradeweb”. “Надявам се, че ще съумеем да превърнем ситуацията във възможност да си зададем тежкия въпрос: Какво трябва да направим, за да постигнем баланс между работата и личния живот? Как да защитим тези, които са най-уязвими. Да се запитаме, дали здравноосигурителните системи са достатъчно добри.”
Постпандемичната работна реалност може да се окаже решение на проблеми, които тихомълком са игнорирани в продължение на години. Психическите сривове, както и тревожността и стреса от работата, от 2019 година са квалифицирани като клиничен синдром. Социално проучване от есента на 2019 сочи, че над половината от служителите в Америка са изпитали здравословни проблеми, свързани със стреса на работното място.
В действителност американците работят повече и използват по-малко отпуск от почти всяка друга развита нация в света. САЩ и единствената страна без гарантирани болнични дни и годишен отпуск, като минималната заплата остава непроменена още от времето на Голямата депресия.
А сега и пандемията застигна Страната на неограничените възможности, закривайки милиони работни места в процеса.
Малкото предимства на кризата, които посочват анкетираните директори, до голяма степен важат предимно за офис служителите, тъй като техните задължения им са много по-лесно осъществими онлайн. Но дори и “бели яки”, работната реалност може никога да не е същата.
Революцията на гъвкавата работна реалност е тук
Дълго време дебатът за по-повече баланс между служебни и лични задължения левитираше около концепцията за четиридневна работна седмица, като Майкрсофт бе обнадеждаващ пример. Компанията съкрати с един ден работната седмица на централата си в Япония, като това доведе до 40% ръст в продуктивността на персонала. Сега директорите коментират, че в разгара на пандемията се появява друга възможност – гъвкава работна реалност.
Тя позволява на служителите да избират кога и къде да се трудят и да напасват ежедневието си спрямо личните си и семейни ангажименти. Анкетираните от “Business Insider” директори единодушно потвърждават, че гъвкавостта в служебните задължения по време на пандемията преобръща представите на всички за трудовата реалност.
Арън Леви, изпълнителен директор на онлайн платформата за управление на съдържание “Box”, коментира, че компанията би направила “пълна” промяна към “динамична работа в реално време”, която да позволява работа от дома и с гъвкаво работно време. Тод МакКиниън, изпълнителен директор на софтуерната компания “Okta”, коментира, че бъдещето на трудовата реалност е много вероятно да позволява работа отвсякъде, без да се жертват социални придобивки като здравно осигуряване и възможности за допълнителни постижения.
“Преди се шегувахме, че множество срещи, които правехме, можеха да се сведат до кратки имейли”, коментира изпълнителният директор на “Vice Media” Нанси Дъбуч, “сега обаче, се чудим защо просто не провеждаме онлайн видео разговори по пижами и в присъствието на домашните си любимци”.
Джеф Лоусън изпълнителен директор на онлайн комуникационната платформа “Twilio” коментира, че “виртуалният работен модел на трудова гъвкавост ще остане перманентна опция”, добавяйки, че “всичко опира до решението на екипите как да предпочитат да продължат да работят – от офиса или от уюта на дома”.
Лоусън коментира още, че със завръщането по офисите “ще има много по-малко хора, прекарващи 5 дни в седмицата на работа и повече, които ще поне ден или два ще изкарват от вкъщи”.
Артър Садън изпълнителен директор на рекламния холдинг “Publicis” е съгласен, че “в днешната реалност никой не го интересува дали позицията е в Лондон, а служителят се намира в Чикаго. Вече всички работя дистанционно”.
Новата работна реалност “ще доведе до ползи за служители и ръководители, повдигайки морала на екипа”, смята Каролин Чилдърс изпълнителен директор на професионалната мрежа за женска козметика и мода “Chief”. Тя добавя още, че дистанционната работа е силно търсено преимущество от служителите. В проучване на “Deloitte” от февруари проведено сред 1 000 американски специалиста сочи, че 94% от анкетираните биха се възползвали от подобна свобода.
Тази гъвкавост би била и в полза на туристически компании и агенции за недвижими имоти, коментира Чайлдърс, изтъквайки, че увеличеният обхват на търсене на служители може да доведе и до географската експанзия на бизнесите.
Изпълнителният директор на Туитър Джак Дорси призова през март служителите на компанията да работят дистанционно, като през месец май направи решението постоянно, за позициите, които не изискват физическо присъствие, предаде “BuzzFeed News” по-рано тази седмица.
Технологията може да прероди комуникацията и креативното мислене
Онлайн комуникацията има и негативни страни като т.н. “камерна умора”, дължаща се на прекалено много време прекарано във видеоконферентни разговори. С правилната технология обаче, ситуацията може да бъде обърната в полза на служителите.
“Досега бяхме убедени, че креативният процес задължително изисква физически контакт”, коментира Гейл Хеиман, изпълнителен директор на PR компанията “Weber Shandwick”. “Вярвахме, че хората трябва да са заедно в стаята. Да се замерват с предмети и постоянно да се шегуват. Истината обаче е, че креативният процес може да процъфти във виртуалния свят”.
Джо Лусарди, изпълнителен директор на компанията за медицински канабис “Curaleaf”, смята, че в бъдеще ще се замисляме много повече, преди да планираме бизнес пътувания за срещи, знаейки, че със същата ефикасност срещите могат да се извършат онлайн.
Изследвания сочат дори, че креативният процес може да е много по-ефикасен във виртуалната реалност, отколкото в конферентна зала или на обяд с колегите. Статистически анализ от 2007 е открил, че 70% от участвалите са проявили повече креативност онлайн.
Томас Чаморо-Премузич от “Harvard Business Review” е установил, че докато при конвенционалните срещи най-често няколко екстровертни служителя доминират разговора, при онлайн конференции участниците имат чувство на анонимност, което води до много по-балансирана комуникация.
“Интересът към все по-персонифицирано използване на дигиталната комуникация, като например за видео разговори лице-в-лице и споделяне на файлове онлайн, се очертава да продължи да се засилва”, коментира Мартин Фритчес, изпълнителен директор на “Rolls-Royce” за Северна Америка.
Същевременно обаче онлайн комуникацията има и друга негативна страна. В ежедневието си служителите най-често използват чат, при което е много лесно да се изгуби усета за тона на колегите. Минди Гросман, изпълнителен директор на “WW”, смята, че ясната комуникация ще бъде по-ключова “откогато и да било”.
“Няма спор, че видео разговорите дават резултати, но въпреки това не е същото”, коментира Дейвъд Брикман, изпълнителен директор на “Freddie Mac”. “Самото преживяване е различно и в определени ситуации определено не води до същата “химия” между служителите, както при физическата комуникация”.
Видеоконферентните разговори имат потенциала да сплотят екипите на съвсем ново ниво
Видеоконферентните разговори позволяват на служителите да надникнат в домовете на колегите си и да видят какви книги имат примерно или как споделят живота си със своите близки. Това чувство за опознаване позволява на хората да са естествени и непринудени по начин, който не е бил възможен досега.
Катя Бишъп, основател на козметичната информационна услуга “Brichbox”, смята, че възможността всеки да покани колегите си у дома е довело до съвсем ново ниво на доверие сред екипа й, което “при нормални условия би отнело месеци или дори години да се изгради”.
Инвестиционният мениджър към “Franklin Templeton” Джени Джонсън смята, че видеоразговорите са довели до “естествена и много по-лична комуникация, предвид че често деца и домашни любимци се показват на заден кадър. Той също е на мнение, че новите технологии допринасят за значително подобрение във вътрешнофирмената комуникация като цяло.“
Чайлдърс споделя, че е останала приятно изненадана, след като черногледите й очаквания за негативни последици върху фирмената култура са се оказали “напълно напразни”. „Много от екипите са по-сплотени от всякога, като някои дори изградиха отношения с децата на колегите си изцяло от видео разговори“, разказва тя.
“С премахването на корпоративната фасада и откритото обсъждане на всеобщите опасения и страхове, хората станаха все по-близки”, споделя тя. Екипът на Чайлдърс дори е създал колегиална инициатива, при която служителите наглеждат през камерата децата на колегите си, когато им се наложи да станат от компютъра.
Много социални експерти вярват, че онлайн комуникацията дава много повече свобода на хората да се чувстват себе си, което води до чувство за принадлежност и сплотеност.
Офис средите в САЩ обаче все още в голяма степен са хомогенни. Проучване на “McKinsey” сочи, че през 2019 г. цветнокожите служители са представлявали между 16% и 18% от служителите на най-ниските нива, като с издигането в йерархията дялът им прогресивно намалява. Друго проучване на “Glassdoor” за 2019 сочи, че близо 42% от служителите в Америка са били обект или са били свидетели на расизъм по време на работа. Други данни сочат, че половината от служителите с неконвенционална сексуалност са били обект на вербална дискриминация.
Разнообразието в екипите би било полезно и за самия бизнес. Има доказателства, сочещи, че хомогенните работни среди са по-малко иновативни и по-нискодоходни.
С пандемията, която отвори домовете на служителите за техните колеги, това разнообразие и приемственост може да се превърне в ежедневие.
“Срещи, които се бяха превърнали в рутина, сега водят до изграждането на дълбоки междуличностни отношения. Със снимки на близки по стените, енергични деца, показващи се в кадър и домашни любимци, разхождащи се наоколо, служителите започнаха да се преоткриват като хора”, коментира Лорънс Рафони, изпълнителен директор на “Financial Engines”. “Виждам все повече хора, които се чувстват достатъчно комфортно да споделят личните си преживявания от изминалите няколко месеца и да гласуват доверие, както никога до сега”.