Създателката на родолюбивата организация „Азбукари“ Цвета Кирилова предложи да бъдат създадени верига магазини „Родно“, в които да се продават само български стоки. Идеята е те да бъдат отворени от държавата чрез публично-частно партньорство. Такива магазини според Кирилова трябва да има в цялата страна с призив „Изберете българското“. Идеята се е родила в началото на кризата с разпространението на COVID-19 у нас, обясни тя пред Искра.бг. Кирилова сподели вижданията си на своята страница в социалната мрежа Facebook. Ето защо:
„Идеята има голям потенциал да бъде развита по начина, по който си представям и затова направих опит да получа мнението на обществото. Както се очакваше, предложението срещна одобрението на хората. Имаше и някои не толкова оптимистични коментари, защото данъкоплатците срещат пречки в комуникацията си с държавните институции и това пречи чисто икономически на развитието на успешните проекти. Считам, че това е добра идея и може да се усъвършенства – да се създаде дружество, в което държавата ни да има дялово участие и да работи за развитие и защита на родното производството. Смисълът тук е не верига от магазини със 100% държавна собственост, а иницииране на публично – частно партньорство, като държавата ще бъде акционер. Ползите ще са големи, както за производителите, така и за насърчаване на потреблението на българско производство. Освен това административните пречки, които обикновено спъват развитието на бизнеса на местно ниво, лесно ще бъдат преодоляни. Намерението може да привлече български инвеститори в лицето на малки и средни предприемачи от бранша като стъпка за подобряване на отрасъла.“, обясни тя пред Искра.бг.
Кирилова даде за пример Западния свят, където почти няма стратегически сектор, в който да не участва самата държава. Според нея една такава търговска мрежа ще бъде не само национално богатство заради възможностите, които ще се предоставят на потребителите, но ще бъде свързана и с националната сигурност. Така държавата може да има подкрепяща роля, защото ще се подкрепи родното производство.
Кирилова подчерта, че в момента много трудно производителите намират реализация на продукцията си. Освен това те минават през посредници, което покачва цените. А в една такава верига магазини те ще могат да имат директен достъп до клиентите, тоест без посредници, каза още Кирилова и допълни:
„Моят замисъл е директно да става връзката между продавач и купувач в лицето на тази търговска верига. Посредниците или оскъпяват продукцията, или създават конфликт между производителите и магазина, който предлага тази стока. Идеята е продуктите да бъдат родно производство, но не само плодове и зеленчуци, а всичко, което произвежда България – месо, млечни продукти, плодове, зеленчуци. Идеята е да бъдат само българско производство. Чуждите стоки са лансирани във всички останали магазини. Този магазин има тази цел – да продава българска стока.“
Самата Кирилова каза, че трудно би намерила партньори, с които да реализира идеята си и затова е решила да я лансира в социалната мрежа. За момента обаче никой не е разговарял с нея.
„Явно предложението или не представлява интерес за бизнеса, политиците, икономистите и финансистите в страната, или може и да прояват заинтересованост да проучат възможностите за развитието на подобен проект, с разгръщане на успешен бизнес модел, така че да пожелаят да им разкажа все пак как виждам нещата.“, обяви още тя.