Хилядите изтощени моряци, които останаха изолирани по корабите си в продължение на месеци без възможност да се завърнат в домовете си заради коронавируса, представляват риск за безопасността на световния търговски флот, предупреди във вторник директорът морския превоз към Обединените нации, цитиран от “Reuters”. Близо 90% от световната търговия се осъществява по море, като продължаващите усложнения при смяната на екипажите заради ограничителните мерки в редица страни продължават да усложняват веригата на доставките въпреки скорошните облекчения в части от света.
Китак Лим, генерален секретар на Международната мореплавателна организация към Организацията на Обединените Нации споделя, че някои от моряците са в открито море вече повече от 15 месеца, като максималният престой, съгласно световната мореплавателна конвенция е 11 месеца, предвид което ситуацията се квалифицира като “хуманитарна криза”.
“Това се превръща в действителен проблем за безопасността, като застрашава сигурността на борда на корабите. Не можем да очакваме от моряците да останат в открито море за винаги”, коментира Лим в онлайн форума на “Capital Link”.
“Световните правителства трябва да гарантират, че търговията ще продължи, като позволят на моряците да се завърнат в домовете си и да достигат до корабите си”.
Международната транспорта федерация на морските екипажи, която е синдикатът, представляващ моряците, коментира в понеделник, че не може повече да принуждава екипажите да работят.
“Щом контрактите им са изтекли, тогава имат правото да се завърнат. Щом това не е възможно, те следва да останат на борда като пасажери”, коментира транспортната федерация.
“Корабите може да не могат да продължат с рейсовете си, в случай че минималният нужен персонал не е налице, като това не е отговорност на моряците”.
Гай Платън от Международната камара на корабоплаването коментира, че броят на чакащите смяна е огромен, задминавайки 200 000 души.
“Към този момент всички се свежда до въпрос на политическа воля”, смята Платън.