Приходите на авиокомпаниите сега се равнявали на около 20-30% от миналогодишните, обясни за „БНР“ председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. Въпреки това през последните месеци гражданската авиация не е освобождавала хора, а е продължавала да подготвя и тренира персонала си.
По тази причина е настояването и държавата да подпомогне сектора. Исканията им са за промяна на мярката от 60/40 на 80/20, подобно на това, което се случвало в другите транспортни сектори. За Станулов било абсурдно да се очаква от авиокомпаниите, предвид забраните и спирането на пътуванията, да осигуряват тези 40%.
Той спомена и държавната помощ от 4 милиарда, която Германия е отпуснала на „Луфтханса“. Българската авиация имала нищожни искания в сравнение с това и разчитала държавата да изпълнела обещанията си. Станулов визира конкретно чл. 26 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (добавен на 4 май).
„Министерството на туризма предоставя на туроператорите, които извършват чартърни полети до България, държавна субсидия в размер на 6000 евро за всеки полет, в срок от две години от отмяна на извънредното положение, обявено с този закон.“
По думи на Станулов все още нямало механизъм, по който да се подпомогнели авиопревозвачите. Това било необходимо да се случи по най-бързия начин, предвид че се изпълнявали едва 10-20% от полетите сега. Председателят на асоциацията не мисли, че цените на билетите ще се повишат, защото хората се страхували да пътуват и „за съжаление няма как да ги поощрим с по-високи цени на билетите“.
Журналистът и пилот Александър Богоявленски добави, че авиокомпаниите са предприели някои доста категорични промени в политиките си, за да задържат пътниците си. Всичко това щяло да се задържи „дотогава, докогато го диктува бизнес логиката“. Регулаторни ограничения, с които трябвало да се съобразят компаниите също щели да усложнят и оскъпят услугите и работата им.
Освен пътническите полети, спад се е наблюдавал и в товарните, които са намалели с 50%, съобщи Богоявленски. За да се възстановели авиокомпаниите до състоянието си преди пандемията щели да са необходими още поне 2-3 години. Експертът не пропусна да отбележи и рисковите стратегии на някои нискоразходни превозвачи, които откривали нови бази и маршрути. Не може да предвиди дали тази стратегия щяла да е успешна, но цялостното състояние на индустрията щяло да изглежда мрачно още години.