23-годишен великотърновец е бил арестуван от служителите на „Криминална полиция“ при ОДМВР – Бургас броени часове, след като е взел сумата от 8000 лева от две жертви на телефонни измами, осъществени по класическата схема – „оказване на съдействие на полицейски служители при залавянето на телефонни измамници“.
Първата измама е била извършена около 13:00 часа в неделя. При нея 83-годишен бургазлия от комплекс „Лазур“ е получил телефонно обаждане от мъж, който се е представил за полицай. Непознатият е въвел възрастния мъж в заблуждение, че се провежда специализирана полицейска операция за задържане на телефонни измамници, като неговата роля е ключова – чрез оказването на съдействие на служителите на реда измамниците щели по-лесно да бъдат задържани и осъдени по бърза процедура.
Пенсионерът събрал сумата от общо 3 000 лв. от жилището си, като увил парите в алуминиево фолио и при подаден му по телефона сигнал, изхвърлил пакета от 5 етаж пред блока. Малко по-късно 51-годишният му син установил, че баща му станал жертва на телефонни измамници и сигнализирал в Пето Районно управление – Бургас.
Втората измама е била осъществена около 11:00 часа в понеделник. Потърпевш е 35-годишен бургазлия, който е решил да съдейства на мнимия полицай потърсил го по телефона, като за целта оставил найлонов плик със сумата от 5 000 лв. в кошче за боклук, разположено до лавка в Борисовата градина. Малко по-късно бургазлията констатирал, че е станал жертва на телефонна измама и алармирал служителите на Първо Районно управление – Бургас.
В резултат на бързите оперативно-издирвателни мероприятия, предприети от служителите на отдел „Криминална полиция“ при ОДМВР – Бургас е задържан 23-годишен великотърновец, който в ролята на „муле“ взел сумите от двете измами.
Установено е, че същият дошъл в Бургас няколко дни по-рано, като отседнал на хотел, разположен в централната градска част. След ареста му, осъществен непосредственно след втората измама и последвало претърсване в обитаваната от младия мъж хотелска стая, са намерени и иззети паричните суми от двете измами, както и дрехите, с които е бил облечен, докато е вземал парите от измамените. Великотърновецът направил пълни самопризнания, като предстои да му бъде повдигнато обвинение от Бургаска района прокуратура по чл. 209 от НК.
От бургаската полиция за пореден път призовават гражданите да повишат нивото си на бдителност по отношение получаването на съмнителни телефонни обаждания, да проведат превантивни разговори със свои близки, като тук освен възрастните хора да се включат и подрастващите и не на последно място да запомнят, че измамниците използват различни сценарии, но винаги искат пари.
Сред най-честите схеми за осъществяване на телефонни измами освен „оказването на съдействие на полицейски служители при задържането на телефонни измамници” са :
- Катастрофа с жертва, предизвикана от близък роднина, който е задържан в ареста и за освобождаването му е необходима крупна сума пари
- Болен от /свински, птичи грип, ебола или друга актуална болест/ близък роднина, който е настанен в болнично заведение и за спасяването му е необходима скъпоструваща ваксина
- Настъпила трудова злополука /гръмнал бойлер или друг електроуред/ възникнал пожар или взривена бомба, при който инцидент е пострадал тежко близък роднина. За да се извози в специализирана столична болница с хеликоптер и да се предприемат оперативни действия е необходима крупна сума пари
- Пътен инцидент, при който на близкия роднина са засегнати крайниците. За оперативната намеса и поставянето на златни пирони е необходима крупна сума пари или ценности
- За отпускане на допълнителни пари към пенсията /помощ за закупуване на лекарства / енергийна помощ/ друг тип социално подпомагане е необходимо крупната сума пари или ценности да се предоставят на мнимия служител на „Социални грижи” или „Пенсионното” за да може възрастния човек да попадне в графа „крайно нуждаещ се”
- Освобождаване на колетна пратка от чужбина, съдържаща валута в големи размери, скъпоструващи лекарства или ценни предмети
- Осъществяване на изгодна сделка от близък роднина по закупуването на климатици, електроуреди и др. от голям търговски обект и др.
По време на телефонната измама непознатият се стреми да държи своята „жертва” непрекъснато на телефона, като не й дава възможност да се свърже със свои роднини и да им съобщи за проблема.