Бойкотите могат да бъдат изключително ефективни – както констатира Фейсбук, пише “BBC”. В края на 18 век аболиционисткото движение насърчава британците да стоят настрана от стоки, произведени от роби. Проработва. Около 300 000 души спират
да купуват захар – увеличавайки натиска за премахване на робството. Кампанията “Спри да мразиш за печалба” е най-новото движение, което се надигна на бойкот като политически инструмент. Организацията твърди, че Facebook не прави достатъчно за премахване на расистко и хейтърско съдържание от своята платформа.
Според привържениците вече редица големи компании изтеглят рекламата си от Facebook и някои други социални медии. Сред последните, които правят това, са Ford, Adidas и HP. Те се присъединяват към участниците, които се включиха по-рано, а именно и фирми като Coca-Cola, Unilever и Starbucks.
Новинарският сайт Axios съобщи, че Microsoft също спира рекламните си кампании във Facebook и Instagram през май месец заради опасения относно неуточненото “неподходящо съдържание” – развитие, което BBC може да потвърди. Междувременно, други онлайн платформи, включително Reddit и Twitch, наложиха по-голям натиск, като предприемат собствени стъпки срещу омразата.
Загуба на доверие
Може ли този бойкот да навреди на Facebook? Краткият отговор е да – огромната част от приходите на Facebook идва от реклами. Дейвид Къминг от Aviva Investors заяви пред програмата на BBC днес, че загубата на доверие и усещането за липса на морален кодекс може да “унищожи бизнеса”. В петък цената на акциите на Facebook падна с 8%, правейки теоретично изпълнителния директор Марк Зукърбърг с поне 6 млрд. паунда по-беден. Но дали това може да бъде по-голям проблем – екзистенциална заплаха за дългосрочното бъдеще на Facebook – далеч не е ясно.
На първо място, това не е първият бойкот на компания за социални медии. През 2017 г. големи марки една след друга обявяваха, че ще спре рекламата си в YouTube, след като кампаниите бяха поставени до расистки и хомофобски видеоклипове. Този конкретен бойкот вече е почти напълно забравен. YouTube измени правилата си за реклами и три години в компанията-майка на YouTube Google нещата вървят отлично.
И има още причини да се смята, че този бойкот не е толкова вреден за Facebook, колкото може би си мислите.
Много малки потребители, които влагат средства
Първо – много компании се ангажираха само с едномесечен бойкот през юли. Второ, а може би и по-значително е, че голяма част от приходите от реклами във Facebook идват от хиляди, хиляди малки и средни предприятия. „CNN“ съобщава, че 100 най-големи марки, които харчат доста пари за реклама представляват 4,2 млрд. долара в този вид приходи на Facebook за миналата година, което е около 6% от рекламните приходи на платформата.
Засега огромното мнозинство от средните компании не са се регистрирали (бел. ред. да подкрепят бойкота). Мат Морисън, ръководител на стратегията в рекламната агенция Digital Whiskey, сподели, че има огромен брой по-малки фирми, които “не могат да си позволят да не рекламират”. Той казва, че за по-малките фирми, които не могат да си позволят реклама по телевизията, платформи като Фейсбук им осигуряват по-евтина и в същото време по-фокусирана и ефективна реклама.
“Единственият начин, по който работи бизнесът ни, е да имаме достъп до тези строго профилирано и добре насочени аудитории, които не са аудиенция на масовите медии, така че ще продължим да рекламираме”, казва Морисън.
В известен смисъл Фейсбук изглежда като добър избор на компания за лобиране. Структурата на Facebook дава на Марк Зукърбърг огромно количество сила, за да повлияе на промените. Ако иска нещо, ще го получи. Трябва само да промените мнението на един човек. Но обратното също е вярно. Акционерите не могат да оказват натиск върху Зукърбърг по същия начин, както другите компании. Ако не иска да действа, той няма да го направи.
Засега обаче президентът на компанията за социални медии показва признаци, че е готов да се раздвижи. В петък Facebook обяви, че ще започне да маркира съдържание с езика на омразата, като ще се търсят и допълнителни съобщения в тази насока тази седмица. Тези промени няма да са достатъчни, за да изчезне движението “Stop Hate for Profit” – “Спри да мразиш за печалба”.
На други места (в други социални платформи) също се предприемат действия по този проблем. Този понеделник Reddit забрани форума на The_Donald като част от по-широко противодействие на “subreddits”, чиито членове са ангажирани с тормоз и заплашително поведение. Общността не беше официално свързана с президента, но беше помогнала за широко разпространение на мемовете, които го подкрепяха, преди по-рано Reddit да предприеме известни стъпки за ограничаване на обхвата на постовете. Освен това Twitch временно забрани акаунт, управляван от кампанията на Тръмп.
Сайтът за видео стрийминг споделяне на Amazon обяви, че два видеоклипа на митингите на Тръмп, показани на неговата платформа, са нарушили правилата му за езика на омразата. Едно от събитията е още от 2015 г., преди да бъде избран за президент, в което той казва, че Мексико изпраща изнасилвачи в САЩ. Другият пост беше от по-рано този месец, в който президентът беше описал измислена сцена с “проблемен мелез”, който прониква в дома на американка.
“Не правим изключения за политическо или информационно съдържание”, казва Twitch в изявление.
Тази година ще бъде година на ескалацията за всички компании в социалните медии.
Facebook в никакъв случай не е изключение. Но компаниите винаги ще се ръководят от своите баланси. Ако бойкотът се проточи до есента – и ако все повече компании се регистрират да го подкрепят, това може да е определяща година за социалната мрежа.