Доскоро неизвестна творба на Бен Енуонву, най-известният визуален художник от 20-ти век в Нигерия, е на търг в онлайн продажба, организирана от Sotheby’s, пише “BBC”. Съдът на Оба на Бенин, за която се смята, че е нарисувана през 40-те години на миналия век, е описана като “шедьовър” от експертите на търга, но никога не е била документирана и досега е била държана в частна колекция.
Творбата е създадена след чиракския период на Енуонву в нигерийския град Бенин – домът на прочутите бронзови колела. Картината, която е една от по-ранните му творби, показва фестивал в двореца на Оба и отразява празника на художника за културата на района. Хана О’Лиъри, специалист по африканското изкуство на Sotheby, каза пред „BBC“:
“По време на кариерата си Енуонву чувстваше много силно, че съвременна Нигерия трябва да се корени в собственото си наследство и история.”
Съдът на Оба на Бенин е едно от 12-те му произведения, продавани от лондонската база на аукционната къща и всички те отразяват това мислене. В стила на главата и косата, скулптурата Anyanwu, се правят препратки към Бенинските бронзи.
Роден в Онича през 1917 г. в семейство на баща, който е бил традиционен дърворезбар и успешна майка на търговец, Енуонву се е виждал като скулптор първо и художник второ, казва О’Лиъри. Ананву, направена през 1956 г., е изображение на богинята на земята Игбо Ани и е миниатюрна версия на парче, което е било показано в Националния музей в Лагос. Творбата е създадена само няколко години преди независимостта през 1960 г. и Енуонву каза по това време, че “целта му е да символизира нашата изгряваща нация”.
От 50-те години на миналия век художникът започва поредица за маскарадите в Игбо, наречена Agbogho Mmuo – името на ежегоден фестивал, който се превежда като Maiden Spirits.
Произведенията от поредицата, които се продават в Sotheby’s, са от 70-те години на миналия век, но изображенията на тези традиционни церемонии играят голяма роля в работата му чак до смъртта му през 1994 г. Енуонву развива идеите си за движение в поредицата си „Африкански танци“. В тези примери той напуска селската, по-традиционна обстановка и показва на хората да се забавляват в градски нощен клуб.
Неговите скулптури от същата поредица от 80-те години на миналия век нямат специфичен контекст и са “много по-чисти и показват повече за движението и елегантността на тялото”, казва О’Лиъри.
Реджина е рисувана през 1953 г., когато Енуонву се завръща в Нигерия след обучение в Лондон. Той беше част от интелектуално движение, което се опитваше да създаде единна нигерийска култура преди независимостта. Този портрет на 19-годишната му племенница е насочен към улавяне на настроението на оптимистичен и самоуверен младеж, се казва в каталога на Sotheby’s.
Интересът към закупуването на произведението на Енуонву се е увеличил през последните две години след продажбата на два от неговите портрети, Туту и Кристин, за повече от 1 милион долара (770 000 британски лири) всеки.
Туту, портрет на принцеса, е най-известната му творба и репродукции могат да се видят в много домове в Нигерия. Имаше три оригинални версии, всички от които бяха изгубени до 2018 г., когато лондонско семейство каза, че един от екземплярите е висял в къщата им от години.
Енуонву винаги е имал огромен успех у дома и в международен план по време на живота си и “за художник от неговия калибър [търсенето на неговата работа] не трябва да е изненадващо”, каза О’Лиъри.