Airbus има самолет с махащи върхове на крилата, които се удължават

0
230
Самолети.
Полет във формация. Снимка: Пиксабей

От зората на авиацията птиците са вдъхновение за визионерите на полета, пише “CNN Travel”. И сега инженерите отново търсят пернати приятели, за да вдъхновят следващото поколение крила на самолетите.

Миналата година европейският производител Airbus представи малък самолет с махащи върхове на крилата – концепция, извлечена от полета на албатроса. Моделът AlbatrossONE, базиран на A321, е изработен от полимери, подсилени с въглеродни влакна и стъклени влакна и има „полу-еластични“ шарнирни върхове.

Свободно развяващите се върхове на крилата реагират и се огъват при пориви на вятъра, намалявайки съпротивлението и се борят с ефектите от турбуленцията. Сега, след успешна първа кампания за полетни изпитания, демонстраторът AlbatrossONE постигна нов етап: демонстрация “от врата до врата” с върхове на крилата, които са със 75% по-дълги от тези, тествани в първата фаза.

Том Уилсън, ръководител на проекта за полуаероластично поглъщане на Airbus, заяви в изявление тази седмица, че демонстрацията “ни позволи да докажем, че свободно махащите върхове на крилата могат да облекчат натоварванията на крилата, като същевременно увеличават скоростта на търкаляне в сравнение с върховете с фиксирани крила и избягват спирането на върха по време на кацане”, като в същото време подобряват производителността на самолета. Главният инженер на AlbatrossOne Джеймс Кърк добави:

“Сега, когато доказателството на концепцията е постигнато в малък мащаб, ще увеличим усилията си за усъвършенстване на технологията в по-голям мащаб.”

Самолетът е вдъхновен от албатроса – морска птица, способна да остане във въздуха часове във ветровито време с малко усилие на крилото. Миналата година Уилсън каза:

“Концепцията на шарнирните върхове на крилата не е нова.”

И добави:

“Военните реактивни самолети ги използват, за да позволят по-голям капацитет за съхранение на самолетоносачи. AlbatrossOne обаче е първият самолет, който изпробва по време на полет свободно махащи върхове на крилата, които представляват до една трета от дължината на крилото.”

AlbatrossOne е един от дизайните на Airbus тип “ято”, вдъхновени от птици.  Демонстрационният проект за полет на Airbus fello’fly изследва дали аеродинамичната ефективност може да бъде увеличена чрез летене на два големи търговски самолета във формация, имитиращи моделите на полет на птиците. Той започна първоначалното тестване през март 2020 г. с два A350 и програмата ще бъде разширена през следващата година.

На юли 2019 г. Airbus представи “Хищната птица” – концептуален самолет, вдъхновен от естествените особености на орли, ястреби и други въздушни хищници. Airbus се обърна и към други части на природния свят, за да намери решения за проектиране на самолети. През последните няколко години производителят монтира определени реактивни самолети с малки петна “riblet” – текстурирани повърхности, приложени към фюзелажите и крилата, които имитират ефекта на акула в опит да намали съпротивлението по време на високоскоростен круизен полет.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments