АМ „Хемус“ ще достигне до Велико Търново

0
194
Министър Петя Аврамова. Снимка: Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Министър Петя Аврамова. Снимка: Министерство на регионалното развитие и благоустройството

„Очаква се до 2023 г. да бъде завършено изграждането на автомагистрала „Хемус“ от София до пресичането с пътя Русе – Велико Търново“, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. По думите й тази година ще бъде възложена поръчката за за строителството на „Русе-Велико Търново“ в частта до гр. Бяла с обход на града.

Регионалният министър обърна внимание, че отсечката от п.в. „Боаза“ до Велико Търново, за която в края на миналата година правителството отпусна 1,350 млрд. лв., ще бъде построена от държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД с цел засилване на контрола и включването на повече държава в икономиката.

В момента компанията е в процес на преговори с вносители и производители за купуване на допълнителна техника и транспортни средства. Назначават се нови служители и работници.

За първия и третия от общо шестте участъка, на които ще бъде разделена 134-километровата отсечка, са предприети действия за започване на строително-монтажните работи в края на април 2019 г. За други три от шестте участъка от трасето на АМ „Хемус“ са избрани изпълнители, които да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда.  През тази година предсрочно ще бъдат завършени 9,3 км от Ябланица до п.в. „Боаза“ с близо 55 млн. лв. без ДДС. Продължава строителството от другата страна на магистралата – в участъка от п.в. „Белокопитово“ до п.в. „Буховци“ с дължина 16,3 км на стойност близо 120 млн. лв.

Дължината на участъка от Русе до Бяла с обход на гр. Бяла е 76,2 км, а индикативната стойност за двата проекта е около 670 млн. лв. без ДДС. Към АМ „Русе-Велико Търново“ и тунелът под Шипка има и заявен инвеститорски интерес за изграждане чрез концесия, напомни министърът.

С кметовете на общини и представители на държавни структури в областта регионалният министър коментира и облекченията в нормативни актове, които ще улеснят административно инвеститорите и гражданите.

Пред медии тя обяви, че е създадена работна група, която изготвя предложения за промени в законодателството във връзка с отчуждаването на частни имоти, попадащи в обхвата на обекти с национално значение, каквито например са магистралите. Целта е да се намери законов и приемлив от обществото начин обжалванията да не забавят реализацията на големите проекти. Идеята е да се потърси възможност за предварително изпълнение за важните проекти, като се възлагат предварително, преди приключване на съдебните дела. Така собствениците ще получават обезщетението, определено от оценителите, а ако има обжалване ще се доплаща определената от съда сума. След като текстовете бъдат готови, ще бъдат подложени на обществено обсъждане и разглеждане от Министерския съвет и Народното събрание.

Министър Аврамова отбеляза, че обжалванията костват много време за реализацията на всеки проект и даде пример с отсечката на АМ „Хемус“ от Буховци до Белокопитово, където за 15-километров участък са заведени 29 дела. „Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим, защото хората от Северна България искат да имат магистрала, която като магистрала „Тракия“ да доведе до ускорен икономически растеж, какъвто има в Южна България“, обясни Аврамова.

До края на март ще е ясна и програмата за ремонт на Агенция „Пътна инфраструктура“, в която ще са включени обектите, по които ще се работи през тази година. Очаква се с нея да станат ясни и тунелите, които предстои да се ремонтират в гр. Велико Търново. Освен за тях, ще се търсят средства и за ремонт на моста над река Янтра. От бюджета на министерството ще бъдат отпуснати и средства за ремонт на ВиК инфраструктура в кв. „Варуша“, увери Петя Аврамова.

Министър Аврамова информира, че след консолидацията на общините от област Велико Търново в единна ВиК Асоциация, областта ще има възможност да кандидатства за реализация на проекти с европейско финансиране, като за целта е необходимо изработването на Регионално прединвестиционно проучване, което ще покаже нуждата от инвестиции и ще приоритизира работата по модернизиране на мрежата.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments