Макар че кризата, предизвикана от пандемията на COVID-19 доведе до сериозно икономическо сътресение по целия свят, най-големите световни технологични компании процъфтяват. Продажбите на Amazon нараснаха с 40% през второто тримесечие, докато Apple отчете скок в покупките на своя iPhone и друг подобни продукти. Във Facebook броят на потребителите, които са активни в неговите платформи, които включват WhatsApp и Instagram, се е увеличил с 15%, пише „BBC“.
…
Печалбите станаха ясни, след като компаниите бяха подложени на подробно проучване относно техния капацитет и сила на пазара. По време на изслушване на изпълнителните директори на технологичните гиганти във Вашингтон, депутатите изразиха опасения, че компаниите злоупотребяват с влиянието си, за да смажат конкуренцията, отбелязвайки резкия контраст между техните печалби и тези на много други по-малки компании.
Позициите им вероятно ще станат още по-силни, тъй като пандемията тласка към повече активност в интернет, заяви конгресменът Дейвид Сислайн, демократът, който ръководи Комитета на Конгреса. „Преди пандемията от новия коронавирус тези корпорации вече се бяха откроили като титани в нашата икономика.“, каза още той.
Техните печалби не бяха изненада за анализаторите, макар да е ясно, че и други компании с по-малки печалби също са успешни в дейността си. В Amazon тримесечната печалба, възлизаща на 5,2 милиарда долара е най-голямата, отчетена от основаването на компанията през 1994 г. досега и се случи въпреки големите разходи за защитна екипировка и други мерки, дължащи се на вируса.
Какви бяха резултатите?
Продажбите на компанията за електронна търговия са нараснали с 40%, като това е най-силният растеж, отчетен за една година от доста време насам. Потокът от онлайн пазаруване натовари капацитета на платформата на компанията. Гигантът се е принудил да наеме около 175 000 души през последното тримесечие и в момента работи за разширяване на складовото си пространство в очакване на още по- продължителен растеж. „Вече нямаме място.“, обясни главният финансов директор Брайън Олсавски при среща с анализатори, на която бяха обсъдени резултатите на компанията.
Междувременно от Apple заявиха, че тримесечните им приходи са скочили с 11% на годишна база, достигайки до 59,7 млрд. долара. Преминаването към дистанционна работа и обучение е спомогнало за стимулиране на търсенето на нови устройства като Macs и iPads, като и двете успяха да постигнат огромни печалби. Печалбата им достигна $ 11.25 млрд., спрямо 10 млрд. долара за същия период преди година.
При Facebook приходите са нараснали с 11% – по-малко в сравнение с други тримесечия, но все пак компанията надминава очакванията на анализаторите. Печалбата на гиганта е достигнала близо 5,2 млрд. долара за последното тримесечие. Икономическата устойчивост е стимулирана от скока в потребителите, което прави компанията привлекателна за рекламодателите, заяви Софи Лунд-Йейтс, анализатор в „Hargreaves Lansdown“. Компанията заяви, че средно 2,4 милиарда души са били активни в нейните платформи и приложения за съобщения през юни, което е 15% повече спрямо миналата година. Това включва близо 1,79 милиарда ежедневно активни потребители във Facebook, което е с 12% повече спрямо предходната година.
Компанията Alphabet, която притежава Google и YouTube, се е представила най-слабо от четирите анализирани. Гигантът заяви, че приходите му са на стойност 38,3 млрд. долара, което е 2% по-малко от миналата година, тъй като разходите за реклама са били принудително свити.
Анализаторите допускаха подобни резултати. „Очаквахме, че април ще бъде дъното за цифровия пазар, с евентуално възвръщане на растежа през май и юни. Тези данни показват, че резултатите са по-високи от очакваното.“, обясни главният анализатор на „eMarketer“ Никол Перин.