Amazon и Google са обект на разследване във връзка с опасенията, че фалшивите отзиви от пет звезди на техните уебсайтове могат да заблудят потребителите. Регулаторният орган за защита на конкуренцията и пазарите на Обединеното кралство също изрази позиция, че търговците, които спазват закона и продават през платформите на Amazon и Google, могат да понесат загуби заради нелоялните действия на определени компании, използващи фалшиви отзиви.
Amazon и Google за застрашени от съдебни санкции за нарушаване на потребителското законодателство. И двете компании обаче твърдят, че разполагат с ресурси и политики за борба с фалшивите отзиви. Надзорният орган предприе официално разследване още миналата година, за да провери дали онлайн компаниите правят достатъчно, за да защитят потребителите си от подобен тип измами. Както е известно, онлайн пазаруването нарасна драстично по време на пандемията от COVID-19, тъй като търговците на дребно, които не предлагат стоки и услуги от първа необходимост, бяха принудени да затворят физическите си магазини по време на ограничителните режими.
„Опасяваме се, че милиони онлайн купувачи могат да бъдат заблудени, като прочетат фалшиви отзиви и след това ще похарчат парите си въз основа на тези препоръки.“, заяви главният изпълнителен директор на регулатора Андреа Кочели.
„По същия начин можем да кажем, че просто не е честно, ако някои компании могат да фалшифицират отлични отзиви, за да дадат на своите продукти или услуги най-голяма стойност, докато спазващите закона губят. Важно е тези технологични платформи да поемат отговорност и ние да сме готови да предприемем действия, ако установим, че те не правят достатъчно по въпроса.“, добави той.
Подозрителни модели на поведение
В конкретния случай Регулаторният орган за защита на конкуренцията и пазарите се съмнява дали Amazon и Google „правят достатъчно„, за да идентифицират фалшивите и подвеждащи отзиви, както и подозрителните модели на поведение в Мрежата. Това включва най-вече случаите, когато отзивът предполага, че потребителят, който е дал оценка, е получил плащане или друг стимул, за да напише положителна рецензия.
Другият аспект на разследването е насочен към въпроса дали технологичните гиганти проверяват и премахват навременно фалшивите и подвеждащи отзиви, както и към потенциалните санкции, които компаниите налагат на потребителите. Разследващите заявиха още, че ако установят, че компаниите са нарушили закона за защита на потребителите, ще бъдат предприети спешни мерки, включително съдебни.
Експертите споделят също, че са загрижени от факта, че системите на Amazon не успяват да предотвратяват и възпират адекватно действията на някои онлайн търговци, които манипулират списъци с продукти, например чрез копиране на положителни отзиви от други продукти. По повод на тези коментари говорител на Amazon заяви, че компанията е впрегнала значителни ресурси за предотвратяване на появата на фалшиви или финансово стимулирани рецензии на своята платформа.
Междувременно ръководството на Google обяви, че политиките на компанията целят да приемат отзиви, основани единствено на базата на реален потребителски опит, и когато се установят нарушения, се предприемат спешни действия, включително деактивиране на потребителски акаунти.
Доклад, публикуван по-рано тази година от потребителската група „Which?“, разкри, че съществува цяла ниша, специализирана в предоставянето на финансови средства или продукти в замяна на публикуването на фалшиви отзиви на платформите на определени компании. Установено е, че една от тези компании има 62 000 потребители, публикували отзиви, в световен мащаб, и е начислила на търговци в Amazon Marketplace около 13 британски лири за отзив. Въпросната компания е сключвала и мащабни сделки, при които един търговец може да похарчи около 620 лири за 50 отзива или 8,000 лири за 1000 отзива.
Според членовете на „Which?“ настоящото разследване е позитивна стъпка в борбата с подобен тип измами. Те настояват, че регулаторът трябва да действа много бързо, за да установи дали тези компании са нарушили закона.
„Това трябва да накара Amazon и Google най-накрая да предприемат необходимите стъпки, за да защитят потребителите от нарастващия прилив на фалшиви отзиви на техните платформи и, ако не успеят да го направят, регулаторът също трябва да бъде готов да предприеме решителни действия, прилагайки закона.“, твърди групата.