Служебният министър на финансите Асен Василев ще даде договорите на предприятието „Автомагистрали“ на прокурор. Това съобщи самият той по време на обществен дебат, предаде „24 часа“. Василев се е разбрал по въпроса с ръководството на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Причината е, че стана ясно, че над 8 милиарда лева са били платени в нарушение на закони и правила. Те са били дадени авансово.
Проблемът бил още по-сериозен, защото ако се направи проверка за свързани лица, щяло да стане ясно, че са давани на едни същи хора и то пари от различни министерства.
Преди дни стана ясно и, че Софийската градска прокуратура се е самосезирала след публикации за дейността на „Автомагистрали“. Повод за тях беше доклад на Сметната палата за дейността на предприятието.
Председателят й Цветан Цветков обясни, че е било установено, че за този период е работено по 14 договора, като те са били за свлачища, както и за изграждане и модернизиране на пътни участъци. При четири от тях Агенция „Пътна инфраструктура“ директно е възложила на „Автомагистрали“ изпълнението. Според него е било преценено, че компанията притежава необходимата техника и ресурс, за да изпълни поръчките.
По думите му това не било нарушение. Но е заобикаляне на закона, защото към датата на подписването на контрактите на практика „Автомагистрали“ не са притежавали необходимия ресурс, за да ги изпълнят.
Цветков даде пример с един от договорите, който е за магистрала „Хемус“. За да може да бъде изпълнен дружеството е трябвало да разполага с цели 2400 души персонал и 600 единици строителна техника, както и 15 производствени бази.
Тъй като подобен ресурс не е бил наличен „Автомагистрали“ са сключвали договори с трети страни, за да изпълнят тези ремонти. Цветков разкри още, че контракти са били сключвани в края на годината. Освен това само няколко дни по-късно са били превеждани големи суми.
В случая не ставало въпрос за документна измама. Но „Автомагистрали“ имала право да сключва договори за наем на техника. На практика дружеството е правело нещо различно, защото контрактите са били и за персонал, който да борави с въпросната техника. Така на практика са се получавали договори за извършване на строително-монтажни дейности.