Глобалната авиация, ръководена от Международната асоциация за въздушен транспорт, настоява за замразяване на разпоредбите за използването на летищните слотове до октомври 2021 г., разкри документ, отразен от „Reuters“. Високобюджетните превозвачи на свой ред са разгневени от някои от настоящите мерки, които считат за антиконкурентни.
Проектопредложението, което трябва да бъде издадено съвместно от Международната асоциация за въздушен транспорт, Международния съвет на летищата и координаторите на летищните слотове, призовава регулаторите да удължат настоящото замразяване на разпоредбите, изискващи авиокомпаниите да използват 80% от своите слотове за излитане и кацане или да отстъпят някои от тях на свои конкуренти. Разпоредбите, касаещи летищните слотове и тяхното спиране имат големи последици за конкуренцията на авиокомпаниите и достъпа до пазара за нискотарифни превозвачи, които набираха все по-голяма популярност преди пандемията. Срокът, в който е в сила освобождаването от задължението за използваме на слотове изтича на 31 март. „Ние се противопоставяме на удължаването на периода, в който превозвачите се освобождават от използване на слотове до лятото на 2021 г., защото това ще доведе до по-малко полети и по-високи тарифи за потребителите.“, заяви говорител на „Ryanair.
Въпросът предизвиква все повече противоречия между авиокомпаниите и летищата, настройвайки високобюджетните превозвачи, които до голяма степен отсъстват от Международната асоциация за въздушен транспорт, срещу традиционните членове организацията. В опит да отговори на притесненията на засегнатите от разпоредбата, предложението ще възстанови принципа „използвай или изгуби“ през идното лято, като същевременно ще сведе степента на използване на слотовете до 50%. Засега Международната асоциация за въздушен транспорт не е дала коментар по въпроса. Планът също така ще позволи на действащите превозвачи да избегнат разпоредбата от 50% за слотовете, които те връщат за временно използване от конкуренти до февруари – твърде късно за планиране на графика, смятат конкурентите. Въпросната мярка е малко вероятно да задоволи исканията на „Ryanair“ или нискотарифната компания „Wizz Air“.
Правителствата ще вземат решение дали да бъде удължен планът за освобождаването от разпоредбата, като е необходимо да балансират конкуренцията, насърчавайки развитието на индустрията, която в момента почти не извършва полети на дълги разстояния. Въпреки това, планът, който за момента има подкрепата на по-голямата част от сектора несъмнено ще повлияе на Европейската комисия, Федералната авиационна администрация на САЩ и други регулаторни органи, твърдят експерти. За настоящите функциониращи авиокомпании той предлага защита на техните летищни слотове в сезон, в който търсенето все още е твърде слабо, за да оправдае експлоатацията на пълните им програми, разкрива авиационният консултант Джон Стрикланд, след като „Reuters“ сподели ключови подробности по случая. „Все пак нискотарифните превозвачи, разполагащи със самолети, които са на разположение за предлагане на нови услуги, ще оценят това като недостатъчна гъвкавост.“, каза още той, като добави, че планът рискува „да попречи на летищата да приемат нов полетен капацитет, докато приходите продължават да са ниски.“