Австралия настоява Китай да разследва предполагаемото използване на лазер за „осветяване“ на австралийски самолет във водите край северното крайбрежие на страната в инцидент, който заплашва да влоши отношенията между двете страни, предава „CNN“. Днес премиерът Скот Морисън каза, че е призовал китайското правителство да обясни „опасния и безразсъден“ акт, за който се твърди, че е извършен от военен кораб на Народноосвободителната армия (PLAN) миналата седмица. Морисън подчерта:
„Това беше опасно, беше непрофесионално и беше безразсъдно за професионалния флот и ние искаме някои отговори защо са направили това. В най-лошия случай беше плашещо и тормозещо.“
„Те са тези, които трябва да обяснят не само на Австралия, но и да мислят за всички страни в нашия регион“, добави той и заяви още:
„Може да хрумне на всеки друг, който просто извършва нормалното наблюдение на собствената си изключителна икономическа зона.“
Днес Морисън заяви още, че китайските власти все още не са отговорили на призива му за обяснения. На редовен брифинг в Пекин говорителят на китайското външно министерство Уан Уенбин коментира пред репортери, че корабът спазва международното право. Той обясни:
„След проверка със съответните китайски власти, информацията, публикувана от австралийската страна, не е вярна. Нормалната навигация на китайския кораб в открито море отговаря на съответното международно право и практика и е напълно легитимна и законна.“
И добави:
„Призоваваме австралийската страна да зачита законните права на китайските кораби в съответните води в съответствие с международното право и да спре злонамерено разпространението на фалшива информация за Китай.“
По-рано държавният таблоид Global Times обвини Канбера, че се опитва да навреди на репутацията на Пекин в южната част на Тихия океан.
„Австралийските военни съзнателно раздвижиха това с цел да хвърлят кал по Китай“, се казва в статията, която цитира анонимен анализатор.
Вестникът обвини Канбера, че се опитва да отвлече вниманието от усилията на китайската армия за помощ в южната част на Тихия океан, позовавайки се на скорошната доставка на помощ в Тонга след голямо вулканично изригване и цунами и доставката на медицински консумативи за COVID до Соломоновите острови. В статията се казва:
„Австралия не харесва Китай, която предоставя конкретни ползи на други страни близо до Австралия, така че намира всички начини да дискредитира Китай.“
Отбранителен акт или провокативен ход?
Предполага се, че въпросният инцидент е възникнал миналата седмица, когато австралийски самолет P-8A, разузнавателен и противоподводен самолет, е летял над Арафурско море, водно пространство между Северната територия на Австралия и остров Нова Гвинея на север. Австралийските сили за отбрана коментираха в изявление в събота, че корабът на ВМС на Народната освободителна армия (PLAN) е използвал лазер, който е „осветил“ австралийския самолет. В хрониката на Global Times Китай не отрече изрично, че е използван лазер на австралийския самолет, но обяви, че би било нормално за военен кораб да използва лазерен далекомер, ако самолет се приближи до кораба.
„Австралия не успя да каже на обществеността колко близо нейният самолет е прелетял до китайските кораби, така че хората не можеха да разберат дали китайските кораби са били принудени да предприемат отбранителни контрамерки“, пише Global Times, приписвайки изявлението на Сонг Чжунпин, китайски военен експерт и телевизионен коментатор.
В миналото пилоти, които са били жертва на лазерни атаки, съобщават за дезориентиращи светкавици, болка, спазми и петна в зрението си и дори временна слепота. В документ на Федералната авиационна администрация на САЩ се казва следното:
„По време на критични фази на полета, когато пилотът няма достатъчно време да се възстанови, последствията от лазерното облъчване могат да бъдат трагични.“
Използването на лазерен далекомер на самолет може да се счита за провокация, тъй като показва, че военният кораб се опитва да определи решение за управление на траекторията на самолета, без да използва радар за управление на траекторията на кораба, каза Карл Шустър, бивш капитан на ВМС на САЩ. Той обясни, че е възможно неопитни оператори на китайския кораб да са се опитали да насочат лазера към части от самолета, различни от пилотската му кабина, и са се провалили. Но Питър Лейтън, бивш офицер от австралийските военновъздушни сили и анализатор в азиатския институт Грифит, отхвърли възможността инцидентът да е неволен. Лейтън коментира:
„ВМС на НОАК са силно дисциплиниран флот и на борда ще има няколко политически офицери на Комунистическата партия, които да съветват капитана и да се уверят, че той действа в съответствие с насоките на партията. Това означава, че това не е инцидент, а е целенасочено действие, разрешено от най-високите нива.“
Корабът, за който се твърди, че е насочил лазера към австралийския самолет, е един от двата военни кораба на PLAN, плаващи на изток през морето Арафура по това време, казаха австралийските военни. Те публикуваха снимки на два китайски кораба с изявлението, които според номерата на корпуса им са разрушителят с управляеми ракети Hefei и амфибийният транспортен док Jinggang Shan. Австралия не съобщи кой от двата кораба е насочил лазера към австралийския самолет.
Инцидентът не е първият докладван случай за китайски кораби, насочващи лазери към австралийски самолети. През май 2019 г. австралийски пилоти казаха, че са били насочени многократно от търговски лазери по време на мисии над Южнокитайско море.
А в доклад от юни 2018 г. американски военни служители казаха на CNN, че е имало най-малко 20 предполагаеми инцидента с китайски лазери в източната част на Тихия океан от септември 2017 г. до юни 2018 г.
Военното напрежение между Китай и Австралия нараства и нарасна през ноември, когато Канбера заяви, че влиза в пакт със Съединените щати и Обединеното кралство за придобиване на ядрени подводници. В деня, в който беше обявена подсделката, говорителят на китайското външно министерство Джао Лиджан каза, че Австралия трябва „сериозно да обмисли дали да разглежда Китай като партньор или заплаха“.