Австралия прие първия в света закон, целящ да накара Google и Facebook да плащат за публикуването на новинарско съдържание на своите платформи. Законодателството, свързано с новинарския кодекс, беше посрещнато с яростни критики от американските технологични гиганти, предаде „BBC“.
Миналата седмица Facebook блокира цялостния достъп до новинарското съдържание за австралийците, но отмени решението си по-рано тази седмица след преговори с правителството. След тези дискусии законът прие нови изменения, които дават възможност Facebook и Google да избегнат новите клаузи. Двете компании обаче се ангажираха да плащат доходоносни суми на някои големи австралийски издатели. Такъв тип споразумения се разглеждат като компромис от страна на технологичните гиганти.
Новият закон, приет от Австралия се разглежда като потенциална норма за подобен регламент и в други страни, които биха могли да получат заплащане чрез своите платформи за новини. Измененото законодателство беше прието в Камарата на представителите миналия четвъртък, след като по-рано премина през Сената. След обявяването му Facebook и Google заявиха, че новите клаузи не тълкуват правилно как „работи“ Интернет.
Какво гласи законът?
Законът стимулира технологичните гиганти и новинарските организации да договарят споразумения за плащане помежду си. Ако такива дискусии се не доведат до компромис, цифровите платформи могат да отнесат случая си пред независими арбитражи.
Правителството твърди, че тази промяна е предпоставка за „по-справедлив“ процес на преговори между страните, тъй като дава на новинарските организации повече възможности. Регулаторните органи в Австралия разкриват, че издателите досега не са имали възможност да преговарят много по темата, тъй като са разчитали до голяма степен на технологични монополи като Google и Facebook.
Всеки спор относно стойността на съдържанието на новините ще бъде разрешен от арбитъра – нещо, което според анализаторите ще бъде от полза за новинарските организации. Кодексът също така налага технологичните платформи да уведомяват издателите на новини за промени в техните алгоритми. Сега обаче измененият закон изисква правителството да разгледа съществуващия принос на платформите към журналистиката, каквито са търговските споразумения с издателите, и едва тогава да приложи законодателството към тях. Това означава, че Facebook и Google могат да избегнат изцяло арбитражния процес. Наред с това правителството е длъжно да уведоми платформата един месец предварително, ако обмисля да приложи кодекса към тях.
Какво казват Google и Facebook?
Технологичните компании твърдят, че вече помагат на издателите на новини, като насочват трафика обратно към новинарските сайтове от техните платформи. По техни думи Facebook и Google просто помагат на хората да намерят новинарското съдържание, публикувано в оригиналния източник. Неотдавна и двата технологични гиганта призоваха австралийското правителство да измени закона, като същевременно предприеха договарянето на споразумения с местни новинарски компании.
Google заплаши да изтегли основната си търсачка от Австралия, но наскоро компанията се договори за сделки с местни медийни компании, включително „Nine Entertainment“ и „Seven West Media“, като сделките са на обща стойност около 60 милиона австралийски долара.
В изявление във вторник Facebook обеща да отмени забраната си за достъп до новинарско съдържания. Въпреки това австралийските новинарски страници все още са недостъпни. Оттогава насам компанията съумя да подпише споразумение със „Seven West Media“, като в момента води преговори и с други австралийски новинарски организации.
И двете компании официално се ангажираха да похарчат по 1 млрд. долара всяка за новинарския бранш в световен мащаб през следващите три години.
Какво се случва сега?
Прекъсването на достъпа на австралийците до новинарското съдържание, налично във Facebook през последната седмица предизвика остри критики както в Австралия, така и в световен мащаб. Компанията призна, че е действала крайно, като е премахнала над 100 не-новинарски страници, включително ключови такива, принадлежащи на здравни и спешни организации. Тези действия бяха разтълкувани като предупредителен знак за законодателите в други части на света като Канада, Обединеното кралство и ЕС, които са изразили интерес към новото австралийско законодателство.
Тъй като все повече читатели на новини вече ги намират онлайн, технологичните гиганти станаха обект на международните призиви да плащат повече за новини, публикувани на техните платформи. Наред с това те бяха призовани да направят повече за борбата с дезинформацията и злоупотребите.