Австралийското правителство представи своя план да принуди технически гиганти като Google и Facebook да плащат новинарските съобщения за тяхното съдържание, пише “BBC”. Началникът на трезора Джош Фриденберг заяви, че “водещият в света” проект на кодекс за поведение има за цел да даде на издателите “равнопоставени условия за гарантиране на честно движение”.
Много новинарски бюра се наложи да затворят или да освободят работни места тази година на фона на намаляващите печалби. Facebook и Google категорично се противопоставят на предложението, дори прогнозират, че могат да се отдалечат от новинарския пазар в Австралия.
Фриденберг заяви, че кодексът на поведение, изготвен от регулатора на конкуренцията в Австралия, ще бъде обсъден от парламента. Той би могъл да наложи „съществени санкции“ на стойност стотици милиони долари на технологичните компании, които не спазват новите правила, каза той.
Какво има в проектокода?
Проектът на Австралийската комисия за конкуренция и потребители призовава технологичните компании да плащат за съдържание, въпреки че тя определя какво им струва това.
Мярката ще позволи на новинарските компании да преговарят непоколебимо с технически гиганти за съдържание, което се появява в техните емисии и резултатите от търсенето. Ако преговорите се провалят, въпросът може да бъде арбитриран от Австралийската агенция за комуникации и медии.
Проектозаконът обхваща и други въпроси, включително уведомяване на новинарски компании за промени в алгоритмите (на социалните медии). При нарушение санкциите могат да бъдат до 10 милиона долара (5 милиона лири; 7 милиона долара (щатски) или 10% от местния оборот на компанията. Първоначално кодът ще се фокусира върху Google и Facebook, но може да бъде разширен и до други технологични компании, каза ковчежникът.
Какви са аргументите?
Фриденберг каза: “Нищо по-малко от бъдещето на австралийския медиен пейзаж не е поставено под въпрос в тези промени.”
“Днешният проектозакон ще привлече вниманието на много регулаторни агенции и много правителства по света”, категоричен беше той.
Най-големите австралийски медийни компании лобираха силно за предложението.
“Това беше “преломен момент” в усилията за прекратяване на “свободното препускане” на технологичните компании”, заяви в петък изпълнителният председател на News Corp Australia Майкъл Милър.
Местният управляващ директор на Google Мел Силва заяви, че компанията е „силно разочарована“ и потвърди, че този ход ще обезкуражи иновациите.
“Тежката намеса на правителството заплашва да възпрепятства цифровата икономика на Австралия и да повлияе на услугите, които можем да предоставим на австралийците”, каза тя.
По-рано Facebook предполагаше, че може да премахне австралийските новини от своята платформа, ако бъдат наложени такива изисквания – аргументът е, че загубите за бизнеса ще бъдат незначителен.
Какво следва?
“Кодексът на поведение ще бъде обект на месечен консултативен период, преди да бъде обсъден в парламента „малко след“ август”, заяви Джош Фриденберг.
Ако бъде прието законодателството, кодът е предназначен да бъде преразгледан след година.